ساخت باتری تجزیه‌پذیر از پوسته خرچنگ

استفاده از کیتوزان در الکترولیت به این معنی است که میکروب‌ها می‌توانند تقریبا دوسوم باتری را در عرض چند ماه تجزیه کنند

باتری جدید از پوسته خرچنگ ساخته می‌شود - Canva

دانشمندان نوع جدیدی از باتری زیست‌تخریب‌پذیر ساخته‌شده از پوسته خرچنگ ساخته‌اند که به گفته آن‌ها گزینه مناسبی برای ذخیره انرژی حاصل از منابع باد و خورشید، در مقیاس بزرگ است.

تیمی از دانشگاه مریلند در ایالات متحده کشف کردند که الکترولیت موردنیاز برای یک باتری روی را ممکن است بتوان با استفاده از کیتوزان، مشتق شده از محصول کیتین، ساخت. این ماده در همه چیز از قارچ گرفته تا ماهی مرکب یافت می‌شود، اما فراوان‌ترین منبع آن اسکلت بیرونی سخت‌پوستان است و به راحتی از ضایعات غذاهای دریایی به دست می‌آید.

استفاده از کیتوزان در الکترولیت به این معنی است که میکروب‌ها می‌توانند تقریبا دوسوم باتری را در عرض چند ماه تجزیه کنند.

پروفسور لیانگ بینگ هو، مدیر مرکز نوآوری مواد دانشگاه مریلند که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، گفت: «مقادیر زیادی باتری در حال تولید و مصرف است که احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها هزار سال طول می‌کشد تا [مواد] مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم یونی، تجزیه شوند و بر معضلات زیست محیطی می‌افزایند.»

باتری روی همچنین جایگزین ارزان‌تر و پایدارتری برای باتری‌های لیتیوم یونی است که در حال حاضر در همه چیز از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود.

روی در پوسته زمین بسیار بیشتر از لیتیوم وجود دارد، اگرچه در حال حاضر به اندازه لیتیوم در باتری‌ها کاربرد ندارد.

به گفته پژوهشگران، این باتری روی و کیتوزان جدید پس از هزار چرخه شارژ، بازده انرژی ۹۹.۷ درصد را حفظ می‌کند و آن را به گزینه مناسبی برای استفاده تجاری تبدیل می‌کند.

پروفسور هو گفت: «امیدوارم در آینده همه اجزای باتری‌ها زیست‌تخریب‌پذیر باشند، نه تنها خود مواد، بلکه همچنین فرآیند ساخت بیو‌مواد.»

مقاله‌ای شامل جزئیات این پژوهش به نام «الکترولیت کیتوزان-روی پایدار برای باتری‌های فلزی با نرخ بالای روی» روز پنجشنبه در مجله علمی «متر» (Matter) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم