دو سناتور آمریکایی: دولت بایدن به ارایه توافق هسته‌ای به کنگره متعهد است

لیندزی گراهام از احتمال مخالفت دوحزبی با هرگونه توافق با ایران سخن گفت

دیدار باب منندز و لیندزی گراهام با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسراییل-@OneJerseySchorr

درحالی که گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت برجام ادامه دارد، باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه گفت که دولت بایدن متعهد است که توافق با ایران را برای بازبینی به کنگره ارایه کند. لیندزی گراهام جمهوری‌خواه نیز پیش‌بینی کرد که توافق با ایران با مخالفت دوحزبی مواجه شود.

گراهام در عین حال گفت که او و منندز یک پیشنهاد جایگزین هم دارند و آن این است که ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بتوانند انرژی هسته‌ای را توسعه دهند، اما همه عملیات غنی‌سازی خارج از منطقه انجام شود تا از ریسک اشاعه هسته‌ای جلوگیری شود. گراهام درباره اسراییل هم گفت که نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هرچه باشد، روابط اسراییل و آمریکا بنیادین است و واشینگتن به حمایت خود از تل‌آویو ادامه خواهد داد. 

به گزارش تایمز اسراییل، منندز که مخالف برجام بود در اورشلیم گفت که که کمیته روابط خارجی سنا بررسی توافق با ایران را انجام می‌دهد و آن را در سنا به رای می‌گذارد.

او در عین حال درباره اینکه نتیجه این رای‌گیری بتواند راه توافق با ایران را سد کند، ابراز تردید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات هسته‌ای که برای ۱۶ ماه در دولت بایدن ادامه داشت، با پیشنهاد جدید اروپا برای احیای برجام وارد مرحله جدیدی شد. در حال حاضر تهران و واشینگتن نظرات خود را درباره این پیشنهاد ارایه کرده‌اند. اما برخی براین باورند که آخرین موضع تهران در مقابل پاسخ آمریکا، امیدوارکننده و سازنده نبوده است.

در مقابل برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که رایزنی‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد و توافق چندان هم دور از دسترس نیست.

در عین حال مخالفت‌ها در آمریکا و اسراییل با امضا این توافق ادامه دارد و مقامات اسراییل به چانه‌زنی‌های خود با کاخ سفید ادامه می‌دهند.

به گزارش تایمز اسراییل، منندز از اعضای هیات دوحزبی است که به ریاست سناتور لیندزی گراهام جمهوری‌خواه به اسراییل سفر کرده‌اند. منندز در کنفرانس خبری گفت که دولت بایدن متعهد شده است که توافق با ایران را برای بررسی به کنگره ارایه کند و این بررسی از کمیته روابط خارجی سنا آغاز خواهد شد.

او تاکید کرد که می‌خواهد در جریان جزییات هرگونه توافقی با ایران قرار بگیرد. اما درباره اینکه رای‌گیری در این زمینه می‌تواند مبنای قانونی داشته باشد، ابراز تردید کرد. منندز گفت درباره اینکه هرگونه توافق جدید نسخه بهتری از برجام باشد، بدبین است.

او در عین حال گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید در مقابل توافق با تهران، تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده را متوقف کند.

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بر دریافت تضمین و مختومه شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته به عنوان پیش‌شرط حصول توافق، تاکید دارند.