بیشتر گداهای کابل زن‌اند

از بیش از سه هزار گدای کابل، ۶۵۶ تن کودک‌اند

بی‌کاری، ناامنی، سقوط دولت و قطع کمک‌های جهانی از عوامل افزایش فقر در افغانستان‌اند- عکس از AFP/ADEK BERRY

طالبان اعلام کرده‌اند که بیش از سه هزار گدا را از سطح شهر کابل جمع‌ کرده‌اند. آژانس باختر، وابسته به طالبان، گزارش داد که جمع‌آوری این متکدیان که اکثر آنان زن‌اند، به عهده ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس هیئت وزیران، بوده که به دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، اقدام کرده است.

به نوشته آژانس باختر، طالبان تا روز ۱۲ شهریور، سه هزار و ۴۸ گدا را که دو هزار و ۱۹ نفرشان زن‌اند، از مناطق مختلف کابل جمع کرده‌اند. البته طالبان تنها ۶۲۹ تن از این افراد را مستحق کمک می‌دانند و اعلام کرده‌اند که از میان این متکدیان زن، یک هزار و ۴۸۰ نفر گداهای حرفه‌ای‌اند.

بر اساس اعلام طالبان، پس از زنان، کودکان بیشترین شمار گداهای کابل را تشکیل می‌دهند و ۶۵۶ کودک گدا از پایتخت افغانستان جمع شده‌اند که تنها ۲۶۹ نفرشان به کمک نیاز دارند و ۳۷۰ کودک دیگر گدایی را شغل خود کرده‌اند.

طالبان گفته‌اند ۲۸۳ مرد گدا را از سطح شهر جمع کرده‌اند که ۶۰ نفرشان واقعا به کمک احتیاج داشتند اما ۲۲۳ نفر دیگر گداهای حرفه‌ای بوده‌اند.

آژانس اطلاعاتی باختر به نقل از طالبان، اعلام کرد که ۱۷ کودک به نهادهای آموزشی معرفی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان گفته‌اند افرادی را که به کمک نیاز دارند، به هلال احمر افغانستان انتقال داده‌اند و نهادهای امدادرسان به آن‌ها کمک کرده‌اند.

هبت‌الله آخوند زاده، رهبر طالبان، حدود دو ماه پیش دستور گردآوری و کمک به گداها را صادر کرد.

بر اساس آمارها، با آنکه پیش از تسلط طالبان بیش از ۶۰ درصد مردم افغانستان زیر خطر فقر زندگی می‌کردند، اکنون که یک سال از روی کار آمدن طالبان می‌گذرد، این رقم به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.

پس از آنکه دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد، بانک جهانی تمامی کمک‌هایش به افغانستان را قطع و ایالات متحده آمریکا نیز ذخایر مالی افغانستان را بلوکه کرد.

سازمان ملل متحد پیش از این ۴.۵ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان تقاضا کرده بود.

بیشتر از جهان