زمین‌لرزه در استان کنر افغانستان شماری کشته و زخمی بر جا گذاشت

در چند ماه گذشته چندین زلزله قوی در شرق افغانستان رخ داده است

 ساکنان شهرستان نورگل می‌گویند تا هنوز کسی یا نهادی برای کمک به آسیب دیدگان اقدام نکرده است-AFP

وقوع زلزله‌ای در شرق افغانستان در یکشنبه‌شب، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر)، بار دیگر تلفات جانی و خسارات مالی به بار آورد. خبرگزاری باختر، رسانه رسمی رژیم طالبان، از قول مولوی نجیب‌الله حنیف، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ کنر، نوشته است که در این حادثه ۱۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

 به گزارش باختر، مولوی حنیف همچنین گفته است که این زمین‌لرزه خسارات مالی زیادی بر جا گذاشته و ده‌ها خانه در شهرستان نورگل که به مرکز زمین‌لرزه نزدیک بوده است، تخریب شده است. او گفته است که احتمال افزایش تلفات جانی وجود دارد. با این حال، رسانه‌های داخلی به نقل از منابع مردمی در شهرستان نورگل تعداد کشته‌شدگان را تاکنون هشت نفر، و مجروحان حادثه را نیز ۱۰ نفر دانسته‌اند.

 ساکنان شهرستان نورگل می‌گویند که هنوز هیچ شخص یا نهادی برای کمک به مردم به منطقه نیامده است و شماری از مردم همچنان زیر آوار باقی مانده‌اند. بر اساس سنجش سازمان زلزله‌نگاری آمریکا، شدت زلزله یکشنبه‌شب ۵.۳ ریشتر بوده و در عمق ۶۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زلزله در ۳۲ کیلومتری جنوب غرب شهر اسعدآباد، مرکز استان کنر، و ۵۲ کیلومتری شمال شرق شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار، رخ داده است. قدرت زلزله به حدی بوده که در شهر کابل در ۲۰۰ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه، نیز احساس شده است. 

در سه ماه گذشته زمین‌لرزه‌های متعددی شرق افغانستان را به لرزه درآورده است. قوی‌ترین زمین‌لرزه در تاریخ ۲۲ ژوئن سال جاری در شرق افغانستان رخ داد که باعث کشته شدن بیش از هزار تن و زخمی شدن ۱۵۰۰ تن دیگر شد. آن زلزله همچنین صدها خانه را در چندین استان شرقی افغانستان تخریب کرد. پس از آن نیز چند زلزله دیگر در منطقه رخ داد که بعضی از آن‌ها تلفات جانی نیز همراه داشت. 

افغانستان در کمربند زلزله‌خیز مدیترانه قرار دارد و پس از حلقه آتش اقیانوس آرام، دومین منطقه زلزله‌خیز جهان است. اما با توجه به ساختار پوسته زمین در جغرافیای افغانستان و عمق زمین‌لرزه‌ها، معمولا شدت لرزه‌ها کم است. با این حال، هرازگاهی زمین‌لرزه‌های با قدرت بالاتر از شش ریشتر در افغانستان رخ می‌دهد که به تلفات جانی و خسارات مالی زیادی می‌انجامد. شدیدترین زلزله افغانستان در صد سال گذشته، با شدت ۷.۵ ریشتر در سال ۱۳۹۴ در بدخشان رخ داد و ۴۰۰ تن را در افغانستان، پاکستان، و هند کشت. اما پرتلفات‌ترین زمین‌لرزه افغانستان در سال ۱۳۷۷ در استان تخار رخ داد که با شدت ۶.۶ ریشتر، موجب مرگ ۴۷۰۰ تن شد.