وزیر صمت: برای واردات لوازم‌ خانگی برنامه‌ای نداریم

«بخشی از تخلفات فولاد مبارکه، تخلف نبود»

«واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیرند، مثل لوازم‌ خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست‌ بررسی است» - shomanews

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با نادیده گرفتن انتقادهای کارشناسان اقتصادی و درخواست‌های مردم، اعلام کرد که این وزارتخانه برای واردات لوازم‌ خانگی برنامه‌ای ندارد. این در حالی است که او پیش‌تر مدعی شد که با واردات در تمامی حوزه‌ها، جز محصولات دو شرکت ال‌جی و سامسونگ، موافق است.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، نیز در یکی از تازه‌ترین سخنان خود گفته بود: «واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیرند، مثل لوازم‌ خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست‌ بررسی است.» با این‌ حال وزیر صمت روز دوشنبه، ۱۴ شهریور، آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: «در پنج ماه نخست ۱۴۰۱، تولید لوازم‌ خانگی در ایران ۱۷ درصد رشد داشت و از آنجا که صنعت لوازم‌ خانگی روندی روبه‌رشد دارد، برای واردات برنامه‌ای نداریم.»

فاطمی امین در نشست خبری خود، ادعای افزایش صادرات لوازم‌ خانگی را مطرح کرد و گفت که وزارت صمت در این زمینه با کشورهایی مانند روسیه و عمان به توافق‌هایی هم رسیده است تا به‌ صورت سرمایه‌گذاری مشترک در آن کشورها تولید شوند. او در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما مونتاژکار بودیم ولی الان فرایند برعکس شده است.»

بازار لوازم‌ خانگی در ایران از شهریور ۱۴۰۰ که علی خامنه‌ای به ابراهیم رئیسی دستور داد مانع از واردات لوازم‌ خانگی کره‌ای شود، با التهابی مضاعف مواجه شد و قیمت‌ محصولات تولید داخلی سر به فلک کشید.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که با هدف حمایت از تولید داخلی، خواهان منع واردات لوازم‌ خانگی خارجی است؛ با این‌ حال، نگاهی به سوابق برخی تولیدکنندگان داخلی اثبات می‌کند این موضوع در ثروت‌اندوزی نهادهای زیرمجموعه علی خامنه‌ای ریشه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بررسی قیمت‌ها و تایید فعالان صنفی آشکار می‌شود که قیمت برخی محصولات لوازم‌ خانگی در یک سال گذشته و در سایه انحصاری که دولت به تولیدکنندگان داخلی اعطا کرد، در عرض یک سال حدود ۲۰۰ درصد بیشتر شد.

در سال‌های گذشته، در بازار خودرو نیز اتفاق مشابهی رخ داد؛ منع واردات خودرو به بهانه حمایت از تولید داخل اگرچه برای خودروسازان داخلی سود هنگفت و انباشت ثروت در پی داشت، بسیاری از مردم را متضرر کرد. حالا با مصوبه مجلس و اقدام دولت قرار است واردات خودرو تحت‌ شرایطی، آزاد شود؛ اما کارشناسان می‌گویند آیین‌نامه واردات خودرو رانت و انحصار را بیشتر می‌کند و در ایجاد رقابت میان خودروهای داخلی و خارجی تاثیری ندارد.

رضا فاطمی امین با نظر کارشناسان موافق نیست و ادعا می‌کند که واردات خودرو بر اساس آیین‌نامه جدید «منافع غیرمتعارف و غیرمعقول، انحصار و رانت» را از بین می‌برد و به نفع ایران است‌. او مدعی شد که دولت قصد ندارد از صنعت خودرو حمایتی بی‌حدوحصر به عمل آورد.

بر اساس آیین‌نامه جدید، تنها کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند که «امکان انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش به ایران» را هم داشته باشند. کارشناسان می‌گویند این شرط رانت و انحصار در بازار خودرو را تشدید می‌کند؛ زیرا انتقال فناوری و خدمات پس از فروش فقط برای خودروسازان داخلی و برخی شرکت‌ها و افراد خاص مقدور است؛ اما وزیر صمت در نشست خبری روز دوشنبه، این انتقادها را رد کرد و گفت: «وزارت صمت با هیچ خودروسازی برای واردات مذاکره‌ نکرده است؛ زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.»

فاطمی امین در ادامه افزود که واردات خودرو تا پنج سال آینده ممنوع نمی‌شود. او درباره خودرو تولید مشترک روسیه و ایران نیز گفت: «ما به این پروژه وارد نمی‌شویم بلکه خود خودروسازان دست‌به‌کار خواهند شد.»

وزیر صمت در ادامه، درباره تخلف‌های مالی فولاد مبارکه نیز اظهارنظر کرد و به صراحت گفت: «به نظر کارشناسی من، بخشی از تخلفات ذکرشده تخلف نبوده‌اند.» او در عین‌ حال اذعان کرد که نظر تخصصی درباره این موضوع بر عهده قوه قضاییه است.

پس از رسوایی افشای فساد بی‌سابقه در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سران سه قوه در نشستی، ضمن محدود کردن اختیارات نمایندگان مجلس، تصویب کردند که انتشار گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی فقط در اختیار قوه قضاییه باشد.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ آشکار کرد که در این شرکت، ۷۱ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۹۱ هزار میلیارد تومان فساد مالی رخ داده است.

بیشتر از اقتصاد