دو فعال حقوق دگرباشان جنسی در ایران به اعدام محکوم شدند

حکم اعدام صدیقی و کتابدار تازه‌ترین موج فشار بر کنشگران و جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران است

برخی از مطلعان پرونده اعلام کردند زهرا صدیقی بارها به دلیل ظاهر و پوشش و گرایش جنسی‌اش مورد آزار مأموران قرار گرفته است - شش‌رنگ

روز یکشنبه ۱۲ شهریور اعلام شد دادگاه انقلاب ارومیه زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» ۳۱ساله اهل نقده و الهام چوبدار ۲۴ساله و اهل ارومیه را به اتهام «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ترویج مسیحیت» و «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم کرده است.

این دو فرد در پرونده مشترکی محکوم‌به‌اعدام شده‌اند. سهیلا شریفی، شهروند ۵۲ ساله اهل ارومیه و متهم دیگر همین پرونده، همچنان در انتظار حکم به سر می‌برد.

زهرا صدیقی ۵ آبان ۱۴۰۰ در مرز ترکیه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. در آن زمان رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند جرم وی قاچاق زنان و دختران است.

حکم اعدام صدیقی و کتابدار تازه‌ترین موج فشار بر کنشگران و جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران است که بنا بر گفته فعالان آن، طی دو سال گذشته شدت بیشتری گرفته است.

در بهمن‌ماه همان سال سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای نسبت به‌احتمال صدور حکم اعدام برای این فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی هشدار داده و در گزارش خود آورده بود: «زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق بشر و عضو جامعه دگرباشان جنسی، صرفاً به دلیل گرایش و هویت جنسی واقعی یا مفروضش و همچنین پست‌ها و اظهاراتش در رسانه‌های اجتماعی در دفاع از حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی برخلاف ضوابط بین‎المللی و به شکل خودسرانه تحت بازداشت است و در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه در زمان بازداشت فعالان حقوق بشر را نگران کرد حبس صدیقی در سلول انفرادی، دسترسی نداشتن وی به وکیل و نگرانی بابت فراهم نشدن امکان رسیدگی منصفانه در دادگاه انقلاب ارومیه به پرونده او بود.

از زمان دستگیری زهرا صدیقی برخی از مطلعان پرونده اعلام کردند او بارها به دلیل ظاهر و پوشش و گرایش جنسی‌اش مورد آزار مأموران قرار گرفته و ضابطان پرونده او را به سلب حضانت دو فرزندش تهدید کرده‌اند.

سازمان اطلاعات سپاه هم در بیانیه‌ای صدیقی را به همراه «علیرضا فرجادی‌کیا» و فردی با نام مستعار «کتی» به تشکیل باندی به جهت ترویج همجنس‌گرایی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشار آن در فضای مجازی متهم کرده و زهرا صدیقی را «سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق زنان و دختران ایرانی به اربیل عراق» خوانده بود.

فعالان حقوق بشر اما در واکنش به این بیانیه اعلام کردند زهرا صدیقی به مدت ۵۳ روز بر خلاف قواعد بین‌المللی در سلول انفرادی تحت شدیدترین بازجویی‌ها و آزارها قرار داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل هم با واهی دانستن اتهامات اعلام شده به طور نمونه اعلام کرد که اتهام ترویج مسیحیت تنها به دلیل حضور صدیقی در یک کلیسای خانگی و بر گردن داشتن صلیب به او وارد شده است و یا اتهام همکاری با شبکه‌های معاند به دلیل حضور او در یک مستند مرتبط با وضعیت افراد همجنس‌گرا در اقلیم کردستان بوده است.