پیرترین راهبه جهان درگذشت

خواهر روحاني در جنگ جهانی جان خود را برای پنهان کردن یهودیان از دست نازی‌ها به خطر انداخت

سسیلیا روژاک در لهستان ۲۸ مارچ ۲۰۱۵/PIOTR JANTOS / AFP

قلمرو مذهبی اسقف اعظم کراکوف در لهستان اعلام کرد یک راهبه لهستانی که در جریان جنگ جهانی دوم جان خود را برای مخفی کردن یهودیان از دست نازی‌ها به خطر انداخت در سن ۱۱۰ سالگی درگذشت.

خواهر روحاني سسیلیا روژاک که می‌گویند پیرترین راهبه دنیاست هفته پیش در صومعه دومینیکن در شهر کراکوف (جنوب لهستان) همان جایی که حدود ۹۰ سال از عمرش را در آن گذرانده بود چشم از جهان فرو بست.

این قلمرو مذهبی عکسی از راهبه مذکور در توییتر گذاشته و زیرش نوشته: « خواهر سسیلیا ماریا روژاک از صومعه خواهران دومینیکن، پیرترین راهبه جهان، در کراکوف درگذشت.»

خانم روژاک در ۲۵ مارس ۱۹۰۸ در روستای کی‌یتزوو در غرب لهستان به دنیا آمد و در سن ۲۱ سالگی به عضویت صومعه دومینیکن گرودک در کراکوف در آمد.

در سال ۱۹۳۸ او به همراه گروهی از راهبه‌ها به ویلنیوس لیتوانی رفت تا در آنجا صومعه جدیدی راه بیاندازد. اما با شروع جنگ جهانی نقشه‌ها نقش بر آب شد.

در جریان جنگ، بنا بر گزارش‌ها این خواهران روحانی حدود ده دوازده  یهودی را از چنگال نازی‌ها پنهان کردند. یکی از کسانی که او به آن‌ها کمک کرد نویسنده و فعال اجتماعی آبا کوونر بود که بعدها در دادگاه مجرم جنگی نازی آدولف آیشمن علیه او شهادت داد.

کودکان در اردوگاه آشویتس در حال نشان دادن علامت‌های خالکوبی شده روی دستان خود/ ژانویه ۱۹۴۵ AFP

مقامات آلمان نازي مافوق خانم روژاک را دستگیر کردند و در سال ۱۹۴۳ صومعه را بستند.

پس از جنگ، اسرائیل مدال «صالحانِ ملت‌های جهان» را به این راهبه‌ها داد. این مدال مخصوص غیریهودیانی است که در جریان جنگ زندگی‌شان را به خطر انداخته‌اند تا یهودیان را نجات دهند.

پس از جنگ خانم روژاک به کراکوف بازگشت و به مدت بیش از ۸۰ سال به ارگ زدن و خواندن سرودهای مذهبی در کلیسا مشغول شد.

این مطلب آرشیوی است و سال ۲۰۱۸ و پس از مرگ خواهر روحاني سسیلیا روژاک از سوی ایندیپندنت انگلیسی منتشر شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان