طالبان مالیات امنیتی فرودگاه‌های افغانستان را افزایش دادند

این افزایش باعث گران‌تر شدن بلیت هواپیما در افغانستان می‌شود

پس از آن‌که دولت خدمات‌دهی فرودگاه‌های افغانستان را به یک شرکت خارجی سپرد، هزینه‌ها بالا رفت - Wakil KOHSAR / AFP

امارت اسلامی طالبان به‌تازگی مالیات امنیتی فرودگاه‌های افغانستان را افزایش داده است. ایندیپندنت فارسی به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد گروه طالبان مبلغ ۲۰ دلار آمریکایی به مالیات هر مسافر در فرودگاه‌های افغانستان اضافه کرده‌ است.

بر اساس این سند که اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی افغانستان در۸ تیر سال جاری نوشته است‌، طبق قرارداد جدید با شرکت امنیتی گاک (GAAC) برای هر مسافر مبلغ ۲۰ دلار دیگر نیز به‌عنوان هزینه‌های امنیتی (SECURITY CHARGES‌) از شرکت‌های هواپیمایی گرفته می‌شود.

این سند می‌افزاید زمانی که دولت ارائه خدمات در فرودگاه‌های افغانستان را به عهده داشت، شرکت‌های هواپیمایی بابت این خدمات مانند فرود آمدن و برخاستن هواپیما، پارک هواپیما و همچنین جهت‌یابی، مبلغ ۵۰ افغانی معادل ۶۰ سنت برای هر مسافر در پروازهای داخلی و ۵۰۰ افغانی معادل شش دلار در پروازهای خارجی می‌پرداختند. 

پس از آن‌که دولت خدمات‌دهی فرودگاه‌های افغانستان را به یک شرکت خارجی سپرد، هزینه‌ها بالا رفت و به ۴۰ دلار برای هر مسافر در پروازهای خارجی رسید. با این حال شرکت خارجی گاک اکنون از وزارت حمل‌و‌نقل و هواپیمایی طالبان خواسته است تا ۲۰ دلار دیگر نیز به این هزینه اضافه شود.

با افزایش این مبلغ، هزینه هر مسافر در پروازهای خارجی در مجموع به ۱۳۰ دلار می‌رسد که این مبلغ در منطقه سابقه ندارد.‌ در حال حاضر مالیات یک مسافر در فرودگاه‌های بین‌المللی دبی، استانبول، دهلی و اسلام‌آباد بین ۱۰ تا ۲۸ دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی از وزارت حمل‌و‌نقل طالبان خواسته است که ۲۰ دلار اضافه را از شرکت‌های هواپیمایی نگیرد، زیرا باعث افزایش بهای بلیت هواپیماها می‌شود. مسئولان در فرودگاه کابل نیز این افزایش هزینه خدمات برای شرکت‌های خصوصی هواپیمایی را تایید می‌کنند.

عبدالهادی حمدان، رئیس فرودگاه کابل به رسانه‌ها گفت که در مجموع پنج دلار در پروازهای داخلی و ۲۵ دلار در پروازهای خارجی بر مالیات قبلی شرکت‌های هواپیمایی اضافه می‌شود.

حمدان گفت این افزایش هزینه به منظور توسعه و خرید تجهیزات جدید برای فرودگاه‌ها است. به گفته حمدان، قانون مالیاتی جدید از اول سپتامبر اجرا شدنی خواهد بود.

پیش از این، مقام‌های طالبان گفته بودند که بخش اعظم تجهیزات فرودگاه کابل از بین رفته است. چندی پیش غلام جیلانی وفا، معاون عملیاتی وزارت حمل‌و‌نقل و هواپیمایی حکومت طالبان در یک نشست خبری گفته بود که ۷۰ درصد تجهیزات فرودگاه کابل به دست نیروهای خارجی یا افراد مغرض تخریب شده است. به گفته جیلانی وفا، ارزش این تجهیزات تخریب شده میلیون‌ها دلار برآورد شده است.

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت، هزاران شهروند افغانستان به فرودگاه کابل برای خروج از کشور هجوم بردند. آنان برای دو روز در فرودگاه کابل حضور داشتند و نیروهای آمریکایی در نهایت مجبور شدند با خشونت و شلیک به مردم، آنان را خارج کنند تا روند تخلیه دوباره به روال عادی بازگردد.

گفته می‌شود در جریان هجوم مردم به فرودگاه کابل، بخشی از تجهیزات این مکان تخریب شده است. با این حال، طالبان ادعا می‌کنند که این تخریب به دست نیروهای خارجی صورت گرفته است. تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد سربازان آمریکایی تجهیزات خودروهای نظامی‌شان را ‌تخریب می‌کنند، اما مدرکی در مورد تخریب تجهیزات فرودگاه کابل وجود ندارد.