مرد پشتون در افغانستان از هزاره‌ها معادل ۲۸هزار دلار غرامت گرفت

این غرامت بابت ۷۰۰ راس گوسفندی است که ادعا می‌کند هزاره‌ها ۳۴ سال پیش از او گرفته‌اند

در یک‌ سال گذشته، کوچی‌های مسلح و شماری از پشتون‌ها با حمایت طالبان غرامت‌‎های سنگینی از هزاره‌ها گرفته‌اند‌ـMANDEL NGAN/ AFP 

ساکنان شهرستان هزاره‌نشین مالستان در استان غزنی، سه‌شنبه ۸ شهریور، در نامه‌ای به «کمیسیون حل مشکلات عمومی شیعیان افغانستان» که تحت نظارت و اداره طالبان است، نوشتند که مردی پشتون به نام پیرمحمد ادعا کرده است که ۳۴ سال قبل، ساکنان شهرستان مالستان ۷۰۰ راس گوسفند او را گرفته‌اند. این مرد پشتون، از ساکنان مالستان، ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار کلدار پاکستانی (معادل حدود ۲۸ هزار دلار آمریکایی) غرامت گرفته است.

در این نامه آمده است که ساکنان مالستان از پیرمحمد اسناد و شواهد خواستند، اما پیرمحمد به‌جای ارائه اسناد و شواهد، به طالبان مراجعه کرد و فرماندهی پلیس طالبان نیز شماری از ساکنان مالستان را زندانی کرد. پیرمحمد، به کمک فرمانده پلیس طالبان در مالستان، از ساکنان این شهرستان مبلغ موردنظرش را اخاذی کرد. این پول از ساکنان مالستان جمع‌آوری شده است، چون پیرمحمد همه ساکنان این شهرستان را در گم شدن گوسفندانش مقصر دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است که پیرمحمد ۳۴ سال قبل فردی را به قتل رسانده بود و برادر مقتول به نام سلحشور برای انتقام‌جویی از پیرمحمد، گوسفندان او را ربوده بود. براساس این نامه، سلحشور اصالت مالستانی ندارد و غرامت یک دعوای حقوقی ۳۴ سال قبل را نباید مردم مالستان بپردازند.

طبق این نامه، مبلغ ذکرشده در بهمن ۱۴۰۰ به پیرمحمد پرداخت شد، اما به دلیل اینکه پیرمحمد تاکنون سند و شواهدی ارائه نکرده است، این پول باید به مردم مسترد گردد.

نمایندگان مردم مالستان این نامه را امضا کردند و نوشتند: «مدعی برای اثبات ادعای خویش اسناد و شواهد قابل قبول و محکمه‌پسند ارائه کند. پیرمحمد همه مردم مالستان را دزد گوسفندان و قاتل چوپان معرفی می‌کند و این ادعا نیاز به ثبوت دارد. پس از ارائه اسناد و شواهد و بررسی آن از سوی محکمه، هر آنچه که شریعت غرای محمدی و عدالت حکم کند، ما قبول داریم.»

در همین حال، براساس نامه‌ای دیگری که ساکنان شهرستان هزاره‌نشین ناهور ۹ شهریورماه نوشته و امضا کرده‌اند، کوچی‌ها (کولی‌ها) که از تبار پشتون و همسو با طالبان‌اند، بابت کشته‌شدن دختری از این قوم، خواهان دریافت غرامت ۱۰ میلیون افغانی (معادل حدود ۱۱۳ هزار دلار آمریکایی) از ساکنان ناهور شده‌اند. مشخص نیست که دختر کوچی در کجا و چه زمانی کشته شده است، اما کوچی‌ها هزاره‌های ساکن ناهور را مسئول مرگ آن دختر می‌دانند و غرامت سنگینی خواسته‌اند.

ساکنان شهرستان ناهور با انتشار این نامه در فضای مجازی، از مهاجران هزاره در کشورهای خارجی درخواست کمک نقدی کردند تا بتوانند مبلغی را که کوچی‌ها خواسته‌اند بپردازند. در این نامه آمده است: «از عموم مهاجران و کارگران در ایران، پاکستان، استرالیا، آمریکا و اروپا عاجزانه خواهشمندیم که در حد توان با ما همکاری اقتصادی نمایند، زیرا پرداخت این مبلغ در توان ما نمی‌باشد.»

در یک‌ سال گذشته، کوچی‌های مسلح و شماری از پشتون‌ها که در سال‌های گذشته سر چراگاه‌ها و زمین با هزاره‌ها درگیری داشتند، با حمایت طالبان غرامت‌‎های سنگینی از هزاره‌ها گرفتند. طالبان در ماه‌های نخست حاکمیت بر افغانستان، صدها خانواده هزاره را وادار کردند از روستاهای حاصلخیز در دایکندی و هلمند به‌اجبار کوچ کنند و خانه‌هایشان را تصاحب کردند.

در یک‌ سال اخیر، سازمان‌های حقوق بشری با انتشار گزارش‌های متعددی، طالبان را به تبعیض و سرکوب هزاره‌ها متهم کردند و از سران این گروه خواستند به سرکوب هدفمند هزاره‌ها پایان دهند.