معمای میزبانی جام ملت‌های آسیا

استرالیا از نامزدی میزبانی این مسابقات انصراف داد و مهدی تاج شانس قطر را بیشتر می‌داند

فدراسیون فوتبال استرالیا اعلام کرد به‌جای این مسابقات می‌خواهد برای میزبانی جام ملت‌های زنان آسیا در سال ۲۰۲۶ اعلام نامزدی کند- AFP

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا کمتر از یک سال دیگر برگزار می‌شود، ولی هنوز کشور میزبان این بازی‌ها مشخص نیست.

قرار بود کشور چین میزبان این مسابقات باشد، ولی اردیبهشت امسال این کشور اعلام کرد که به‌ دلیل پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ و سیاست «کرونای صفر»، از این میزبانی انصراف می‌دهد. کشورهای اندونزی، قطر، کره جنوبی و استرالیا، دیگر نامزدهای میزبانی این رقابت‌ها بودند، اما استرالیا از نامزدی کنار کشید. فدراسیون فوتبال استرالیا اعلام کرد که به جای این مسابقات می‌خواهد برای میزبانی از جام ملت‌های زنان آسیا در سال ۲۰۲۶ اعلام نامزدی کند. 

اما کره جنوبی مصمم به کسب این میزبانی است و «هوانگ سون هونگ» و «لی یونگ پیو»، دو بازیکن سابق تیم ملی این کشور، را به‌عنوان سفرای افتخاری این میزبانی اعلام کرد. کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ در کنار ژاپن میزبان جام جهانی ۲۰۰۲ بود، ولی آخرین بار در سال ۱۹۶۰ میزبانی جام ملت‌های آسیا را به عهده داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوانگ سون هونگ که مربی تیم المپیک و لی یونگ پیو که نایب رئیس فدراسیون فوتبال کره جنوبی است، هر دو عضو تیم ملی این کشور بودند که ۲۰ سال قبل توانست به نیمه‌نهایی جام جهانی برسد. همچنین سون هیونگ مین، ستاره کره جنوبی و تاتنهام، به‌تازگی پیامی ویدیویی در حمایت از نامزدی این کشور منتشر کرده است.

اندونزی در سال ۲۰۰۷ میزبانی جام ملت‌های آسیا را در کنار مالزی، تایلند و ویتنام تجربه کرد، ولی این بار می‌خواهد به تنهایی میزبان این رقابت‌ها باشد که با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. قطر هم تجربه میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ را دارد و در صورت پیروزی در رای‌گیری نهایی برای سومین بار آن را تجربه خواهد کرد.

قطر پاییز امسال میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است و زیرساخت‌های این کشور برای میزبانی از یک تورنمنت دیگر کاملا آماده خواهد بود. مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران و یکی از نواب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، در حاشیه مراسم رونمایی از کاپ جام جهانی در تهران پیش‌بینی کرد که میزبانی جام ملت‌های آسیا هم به این کشور برسد: «قطر منطقه را فوتبالی کرده است و هشت روز دیگر نیز یک‌ سری از مجموعه بازی‌ها در این کشور بزگرار می‌شود که با شیخ سلمان به آنجا خواهیم رفت. شاید جام ملت‌های آسیا نیز در قطر برگزار شود.» مشخص نیست که ادعای تاج یک پیش‌بینی ساده است یا او از حالا خبر دارد که در مجمع ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) نام چه کشوری بیشتر از دیگران روی برگه‌های رای نوشته خواهد شد.

تیم ملی ایران در آخرین دوره این مسابقات در سال ۲۰۱۹، در بازی نیمه‌نهایی مغلوب ژاپن شد. میزبانی این رقابت‌ها به عهده امارات متحده عربی بود که در نهایت با قهرمانی قطر به پایان رسید.

بیشتر از ورزش