اعلام فروش ۱.۱ میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به تایوان خشم چین را برانگیخت

تایپه اعلام کرد که فعالیت‌های «تحریک‌آمیز» اخیر چین را یک تهدید جدی می‌داند

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، در ماه جاری پس رزمایش‌‌های نظامی متعددی در اطراف این جزیره انجام داد - US NAVY / AFP

در میان تنش‌های آمریکا و چین بر سر وضعیت تایوان، دولت بایدن از فروش ۱.۱ میلیارد دلار تسلیحات به تایپه خبر داد. وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که این تجهیزات برای تایوان به منظور «حفظ توانایی‌های دفاعی» ضروری است. 

به گزارش گاردین، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که قرارداد میان تایوان و آمریکا شامل ۳۵۵ میلیون دلار برای موشک‌های هوا به دریای «هارپون» و ۸۵ میلیون دلار برای موشک‌های هوا به هوای «سایدویندر» است. 

بزرگ‌ترین بخش این قرارداد نیز شامل بسته پشتیبانی لجستیکی ۶۵۵ میلیون دلاری برای برنامه رادار نظارتی تایوان است که هشدارهای دفاع هوایی را ارائه می‌دهد. به دلیل تشدید مانورهای نظامی چین در نزدیکی تایوان، سامانه‌های دفاع هوایی هشدار زودهنگام، اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

دولت بایدن که عصر جمعه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) از این قرارداد خبر داد، در بیانیه‌‌اش از پکن خواست «فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کند و در عوض وارد گفت‌وگو با این جزیره شود.»

در واکنش به این اقدام، لئو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن گفت: «فروش تسلیحات به شدت روابط چین و آمریکا و همچنین صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد. چین قاطعانه اقدام‌های متقابل قانونی و ضروری را انجام خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، وزارت دفاع تایوان از اعلام فروش تسلیحات به این جزیره تشکر کرد و افزود که تایپه فعالیت‌های «تحریک‌آمیز» اخیر چین را یک تهدید جدی می‌داند که باید برای مقابله با آن آماده باشد.

اگرچه فروش تسلیحات به تایوان لازم است در کنگره ایالات متحده بررسی شود، اما به نظر می‌رسد اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مخالفتی با تصویب آن نداشته باشند.

از زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت از تایپه بازدید کرد، تنش بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان به شدت افزایش یافت. از زمان سفر پلوسی به این جزیره، حداقل دو بازدید دیگر را نمایندگان کنگره و چندین سفر را فرمانداران ایالت‌های آمریکا به تایوان انجام داده‌اند که چین همه آن‌ها را محکوم کرده است.

ارتش تایوان روز پنجشنبه اعلام کرد یک پهپاد را بر فراز یکی از پاسگاه‌های جزیره‌ای در نزدیکی سواحل چین سرنگون کرده است. یک روز پیش از آن نیز تایوان در مورد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز سه جزیره تحت اشغالش در سواحل شهر بندری شیامن چین هشدار داد. 

چین که با وجود مخالفت‌های دولت تایپه، تایوان را قلمرو خود می‌داند، در ماه جاری پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، رزمایش‌‌های نظامی متعددی در اطراف این جزیره انجام داد.

پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی در اوایل ماه اوت به تایپه برخلاف هشدارهای پکن، چین همکاری دوجانبه با ایالات متحده در برخی زمینه‌ها، ازجمله مذاکره درباره تغییرات اقلیمی و گفت‌وگو میان فرماندهان ارشد نظامی را به حالت تعلیق درآورد.

بیشتر از جهان