شرط چین برای ادامه مذاکرات اقلیمی: آمریکا باید «تاثیر منفی» پلوسی را از بین ببرد

جان کری از رئیس‌جمهوری چین خواست مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی را از سر بگیرد

چین همکاری دوجانبه با ایالات متحده در برخی زمینه‌ها از جمله مذاکره درباره تغییرات اقلیمی را به حالت تعلیق درآورده است - AFP

چین اعلام کرد که شرط از سرگیری مذاکرات دوجانبه درباره تغییرات اقلیمی با ایالات متحده این است که واشنگتن «تاثیر منفی» سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان را از بین ببرد.

به گزارش رویترز، پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی در اوایل ماه اوت به تایپه علی‌رغم هشدارهای پکن، چین همکاری دوجانبه با ایالات متحده در برخی زمینه‌ها از جمله مذاکره درباره تغییرات اقلیمی و گفت‌وگو میان فرماندهان ارشد نظامی را به حالت تعلیق درآورد.

جان کری، فرستاده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، اوایل این ماه با انتقاد از واکنش چین، گفت که تعلیق مذاکرات دوجانبه تغییرات اقلیمی تمام جهان را مجازات می‌کند.

او روز سه‌شنبه، ۳۰ اوت (هشتم شهریور)، نیز در مصاحبه با فایننشال تایمز، از شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، خواست مذاکرات را از سر گیرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا که در حال حاضر دیپلمات ارشد مذاکرات تغییرات اقلیمی دولت بایدن است، ابراز امیدواری کرد کشورها بتوانند پیش از نشست کوپ ۲۷ سازمان ملل، دوباره گرد هم بیایند.

اجلاس کوپ ۲۷ درباره تغییرات اقلیمی قرار است ماه نوامبر در مصر برگزار شود.

چین که جزیره خودمختار تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در واکنش به اظهارات کری اعلام کرد که از سرگیری مذاکرات تغییرات اقلیمی با ایالات متحده  به اقدام‌های واشنگتن برای مقابله با «تاثیر منفی» سفر پلوسی پس از بازدید از تایوان بستگی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای کتبی که به رویترز ارسال شد، گفت: «طرف آمریکایی باید تاثیر منفی سفر پلوسی به تایوان را از بین ببرد؛ این شرط ضروری همکاری چین و آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی است. در عین حال، چین به مشارکت فعال در مجامع بین‌المللی در مورد تغییرات اقلیمی ادامه خواهد داد.»

درباره اینکه از نظر چین، ایالات متحده بابت جبران سفر پلوسی چه کارهایی باید انجام دهد، جزئیاتی اعلام نشد.

در حالی که مقام‌های دولت بایدن از جمله جان کری، بارها ابراز امیدواری کرده‌اند که همکاری ایالات متحده و چین در زمینه تغییرات اقلیمی تحت تاثیر تنش‌ها در موضوع‌های دیگر قرار نگیرد، پکن هرگونه تفکیک موضوع‌ها در روابط ایالات متحده و چین را رد می‌کند.

پس از سفر نانسی پلوسی به تایپه، ادامه دیدارها از این جزیره خشم چین را برانگیخت. پس از آن، چند نماینده دیگر آمریکا نیز به تایوان رفتند و تسای، رئیس‌‌جمهوری تایوان، با دو قانون‌گذار ژاپنی هم ملاقات کرد. انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس سایر کشورها هم به تایوان سفر کنند و تسلیم فشار چین نشوند.

هم‌زمان با بالا گرفتن درگیری‌ها میان پکن و تایپه در پی سفر پلوسی، روز سه‌شنبه تسای اینگ ون، رئیس‌‌جمهوری تایوان، گفت که این کشور در مواجهه با «حرکات تحریک‌آمیز چین» خویشتنداری می‌کند اما در صورت نیاز، وارد عمل می‌شود.

او گفت که به وزارت دفاع دستور داده است تا برای دفاع از حریم هوایی تایوان «اقدام‌های متقابل لازم و قوی» را انجام دهد، اما درباره جزئیات این اقدام‌ها توضیح بیشتری نداد.

با اینکه نیروهای مسلح تایوان به‌خوبی تجهیز شده‌اند، در مقایسه با چین بسیار ضعیف‌‌اند. از همین رو، رئیس‌‌جمهوری تایوان برنامه‌های نوسازی ارتش و افزایش بودجه‌های دفاعی را در اولویت قرار داده است.

بیشتر از جهان