توافق کشورهای جی‌۷ در تعیین سقف قیمت نفت روسیه

وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان گفتند که جزئیات این توافق بعدا و «بر اساس طیفی از متغیرهای ‌فنی» تعیین خواهد شد

وزرای دارایی گروه ۷، روز جمعه، ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر)، بر سر اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه توافق کردند اما هنوز سطح آن را تعیین نکرده‌اند.

هدف از این اقدام کاهش درآمد مسکو برای هزینه کردن در جنگ اوکراین و در عین حال اجتناب از افزایش قیمت نفت اعلام شد. هم‌زمان روسیه هشدار داد که فروش نفت به کشورهایی عضو این توافق را متوقف می‌کند.

وزرای دارایی هفت کشور ثروتمند و دموکراتیک جهان شامل بریتانیا، کانادا، ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا، در پایان یک نشست مجازی، تعهد خود به طرح تحمیل سقف قیمت بر نفت روسیه را اعلام کردند.

آنان گفتند که جزئیات مهمی چون تعیین سقف قیمت به ازای هر بشکه بعدا و «بر اساس طیفی از متغیرهای ‌فنی» تعیین خواهد شد و کشورهایی که آن را اجرا می‌کنند، باید همه بر سر آن توافق کنند.

وزیران کشورهای موسوم به جی۷ در بیانیه خود اعلام کردند: «امروز قصد سیاسی مشترک خود برای نهایی کردن و اجرای ممنوعیت جامع خدماتی که حمل‌ونقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان ممکن می‌کند، تایید می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این بیانیه، ارائه خدمات حمل‌ونقل دریایی در اختیار کشورهای غربی از جمله خدمات بیمه و مالی، تنها در صورتی مجاز خواهد بود که محموله‌های نفتی روسیه به قیمتی معادل سقف قیمت تعیین‌شده یا کمتر از قیمتی که «ائتلاف گسترده کشورهای متعهد به اجرای سقف قیمت» تصمیم گرفته‌اند، خریداری شود.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به خبرنگاران گفت که ائتلاف فوق برای نفت خام و دو فرآورده نفتی روسیه محدودیت و سقف قیمت دلاری تعیین می‌کند و سطح قیمت‌ها در صورت لزوم، بازبینی خواهند شد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان که رئیس فعلی بخش مالی جی‌۷ است، گفت: «این سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه با هدف کاهش درآمدهای پوتین طراحی شد و یک منبع مهم تامین مالی جنگ اوکراین را مسدود می‌کند.»

او تصریح کرد که هدف دیگر از این اقدام، جلوگیری از افزایش قیمت جهانی انرژی است و تورم را در سطح جهان به حداقل می‌رساند.

کرملین در پاسخ به بیانیه جی‌۷ اعلام کرد که این اقدام بی‌ثباتی بازارهای جهانی نفت را در پی دارد و مسکو فروش نفت به کشورهایی که برای فروش نفت روسیه سقف قیمت تعیین کرده‌اند، متوقف خواهد کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «ما در اصول مغایر با بازار با آن‌ها همکاری نمی‌کنیم.»

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که روسیه جز فروش نفت به قیمت کاهش‌یافته چاره‌ای ندارد؛ زیرا هند، چین و دیگر کشورهای خارج از ائتلاف جی‌۷ هم مایل‌اند نفت را با کمترین قیمت ممکن‌ خریداری کنند.

یک مقام ارشد جی‌۷ گفت: «از کشورهای دیگر پاسخ مثبت دریافت کردیم اما هنوز هیچ کشوری تعهد قوی نداده است.» او گفت‌: «ما می‌خواهیم اتحاد خود را به روسیه و کشورهایی چون چین نشان دهیم.»