رزمایش نظامی طالبان؛ قدرت‌نمایی با جعبه‌های خالی

راکت‌های اسکاد، اوراگان و لونا که طالبان در اختیار دارند، قابل استفاده نیستند

طالبان روز چهارشنبه ۹ شهریور، در جریان رزمایش نظامی در پایگاه هوایی بگرام، در کنار به نمایش گذاشتن تسلیحات آمریکایی به‌جامانده از دولت پیشین افغانستان، شماری از دستگاه‌های پرتاب راکت‌های اسکاد، لونا و اوراگان را که از دولت دکتر نجیب‌الله به‌جامانده‌اند، نیز به نمایش گذاشتند.

یک افسر ارشد نظامی دولت پیشین افغانستان که در مسندهای مهم وزارت دفاع افغانستان کار کرده است، با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت به جز سلاح‌های به‌جامانده از دولت پیشین افغانستان، بقیه تسلیحات به‌ویژه راکت‌های لونا، اوراگان اسکاد که در نمایش نظامی طالبان استفاده شدند، از کار افتاده‌‌اند و امکان ترمیم آن‌ها در داخل افغانستان وجود ندارد.

این تسلیحات قدرتمند که از جانب دولت شوروی به دولت دکتر نجیب‌الله که از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در قدرت بود، سپرده شده بودند، در جریان جنگ‌ داخلی در دهه ۹۰ میلادی از کار افتادند و به آهن فرسوده تبدیل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اطلاعات این منبع آگاه، دولت‌های پیشین افغانستان، اداره‌ بخش «توپچی» را در چهارچوب وزارت دفاع به‌دلیل نبود نیروی متخصص، از کار افتادن دستگاه‌های شلیک توپ و راکت و همچنین نبود مهمات، غیر فعال کردند و بیشتر این دستگاه‌ها در سالگرد استقلال افغانستان و یا رزمایش‌های نظامی، به‌صورت نمادین استفاده می‌شدند.

طالبان در اسفند ۱۴۰۰، ده‌ها راکت اسکاد را از مخروبه‌هایی در پنجشیر به کابل منتقل کردند. بخشی از این راکت‌ها با تغییر رنگ، در رزمایش نظامی طالبان در بگرام به نمایش گذاشته شدند. زمانی‌که این راکت‌ها از پنجشیر به کابل منتقل شدند، کبیر واثق، معاون سابق استان‌دار پنجشیر، به ایندیپندنت فارسی گفت همه راکت‌ها از کار افتاده‌اند و در ضمن، آنچه طالبان به‌عنوان راکت اسکاد به کابل منتقل کرده‌اند، تنها ماکتی از راکت است نه خود گلوله و مهمات راکت اسکاد. این پوشه‌ها به‌عنوان بقایای جنگ شوروی، در مخروبه‌های پنجشیر نگهداری می‌شدند و در ۲۰ سال گذشته، خارج کردن جنگ‌افزارهای به‌جامانده از دولت تحت حمایت شوروی از پنجشیر ممنوع بوده است.

طالبان در جریان نمایش این تسلیحات، ادعا کردند که این تسلیحات برای دشمنان، «معرکه‌ساز و جهنمی»‌اند.

مقام امنیتی دولت پیشین افغانستان تصریح کرد که راکت‌های لونا و اوراگان، در ماه‌های آخر حکومت دکتر نجیب‌الله، به‌دلیل قطع حمایت تسلیحاتی شوروی از کار افتادند و مهمات راکت‌های اسکاد نیز در جریان جنگ داخلی از کار افتادند و گروه‌های جهادی بخشی از این راکت‌ها را به کشورهای همسایه افغانستان فروختند.

این منبع افزود: «حتی اگر مهمات این تسلیحات در ذخایر یا پناهگاه‌هایی باقی مانده باشد، قابل استفاده نیستند. چون تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است و طی سال‌ها به دلیل مراقبت نشدن، از کار افتاده‌اند.»

این منبع آگاه در ادامه افزود که اگر دستگاه‌های پرتاب راکتی که طالبان به نمایش گذاشتند فعال می‌بودند، در یک‌ سال گذشته مواضع مخالفان طالبان در پنجشیر و بغلان به آتش کشیده می‌شدند.

طالبان همچنین شماری از هلیکوپترهای می- ۱۷ و می- ۳۵ را در رزمایش نظامی خود به پرواز درآوردند. به گفته مقام امنیتی دولت پیشین افغانستان، هیچ‌یک از هلیکوپترها و هواپیماهایی که طالبان در اختیار دارند، قابلیت عملیات نظامی را ندارند و فقط برای حمل‌ونقل افراد و کمک‌رسانی قابل استفاده‌اند.

براساس گزارش پنتاگون که در ماه آوریل به مجلس سنای آمریکا ارائه شد، بیش از هفت میلیارد دلار اسلحه پیشرفته آمریکا در افغانستان به‌جا مانده است.