پس از ماه‌ها اعتراض، حقوق بازنشستگان ۳۸ درصد اضافه شد

رئیسی گفته بود افزایش حقوق بازنشستگان هزینه‌های دولت را بالا می‌برد

پس از ماه‌ها اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی و بی‌اعتنایی مقام‌های دولتی، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که حقوق بازنشستگان سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیران) از شهریور ۱۴۰۱ با افزایش ۳۸ درصدی پرداخت می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، این خبر را روز سه‌شنبه، ۸ شهریور، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد و مدعی شد که افزایش حقوق بازنشستگان با دستور ابراهیم رئیسی انجام می‌شود. این در حالی است که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر در شورای عالی کار تصویب شد؛ اما دولت به بهانه‌هایی مانند کسری بودجه، از اجرای آن طفره می‌رفت و تنها با ۱۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرده بود.

اکنون به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان سایر سطوح قرار است با افزایش ۳۸ درصدی به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت شود. او درباره افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر توضیحی نداد و بدون اشاره به افزایش چندین برابری قیمت‌ها و هزینه‌ها در دوران رئیسی، مدعی شد که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان بی‌سابقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میرهاشم موسوی در ادامه سخنان خود، افزود که معوقات حقوق بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۱ به بعد نیز پرداخت خواهد شد اما طبق گفته او، این کار زمانی انجام می‌شود که زمینه‌های مالی آن فراهم شده باشد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در ماه‌های گذشته بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، اجرای مصوبه شورای عالی کار برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها، اجرای مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق خود، پرداخت بدهی‌های پیشین و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق را درخواست کردند اما مقام‌های دولت رئیسی به اعتراض آنان پاسخ روشنی ندادند.

ابراهیم رئیسی روز ۴ تیر، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، آب پاکی را روی دست بازنشستگان ریخت و مدعی شد که افزایش حقوق بازنشستگان آثار تورمی در پی دارد و هزینه‌های دولت را بالا می‌برد. حالا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حالی ادعای افزایش حقوق بازنشستگان با دستور رئیسی را مطرح می‌کند که نیروهای امنیتی حکومت ایران در ماه‌های گذشته، با حضور در تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، شمار زیادی از آنان را ضرب‌وشتم و دستگیر کردند. برخی فعالان کارگری نیز با پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی مواجه شدند.

بازنشستگان می‌گویند حتی در صورت اجرای کامل مصوبه شورای عالی کار نیز دستمزد آنان با سبد معیشت سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون تومان فاصله دارد.

پیش‌تر نصرالله دریابیگی، رئیس کانون کارگران بازنشسته استان مازندران، نیز با اشاره به انتظار پنج‌ماهه بازنشستگان برای ابلاغ مصوبه افزایش مستمری گفته بود: «حالا که حق قانونی ما را نمی‌دهند، لااقل برای همین حداقل ناچیز بهانه‌تراشی نکنند؛ دولت در تعیین یا پرداخت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نقشی ندارد؛ دولت در قبال سازمان یک وظیفه دارد و آن پرداخت بدهی‌های انباشته در قالب قوانین بودجه سالیانه است؛ نه‌تنها به این تکلیف عمل نکرده‌اند، بلکه جلو حقوق قانونی بازنشستگان هم ایستاده‌اند.»

رئیس کانون کارگران بازنشسته‌ استان مازندران در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: «ماده ۴۱ قانون کار ناظر بر تعیین دستمزد کارگران است اما در تعیین دستمزد، الزامات این ماده‌ قانونی هیچ گاه ملاک قرار نگرفت.»

بیشتر از اقتصاد