بازگشت انسان به ماه همراه با نخستین زن فضانورد ایرانی

یاسمین مقبلی یکی از مسافران ماه در ماموریت آرتمیس است

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) قصد دارد با پرتاب نخستین موشک ماموریت آرتمیس، خود را برای سفر دوباره به کره ماه و دور تازه‌ای از اکتشاف‌های فضایی آماده کند. از دسامبر ۱۹۷۲ که انسان نخستین‌بار با «آپولو» سفری ۱۲روزه به کره ماه داشت، حدود ۵۰ سال می‌گذرد و حالا مقدمات دومین سفر انسان به ماه در حالی مهیا می‌شود که یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی، نیز یکی از نامزدهای سفر به کره ماه است.

نخستین موشک سامانه پرتاب فضایی برای سفر به ماه قرار بود روز دوشنبه، ۲۹ اوت، با حضور شمار زیادی از علاقه‌مندان پرتاب شود. ناسا می‌گوید این موشک قدرتمند‌ترین پیشرانه‌ای است که تاکنون ساخته است.

با این‌ حال، پرتاب روز دوشنبه به دلیل نقص فنی در موتور به تعویق افتاد. اکنون قرار است پرتاب موشک بدون‌سرنشین آرتمیس شنبه، ۳ سپتامبر، انجام شود. در نهایت‌ نیز طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که ماموریت سفر انسان به ماه در سال ۲۰۲۵ انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا می‌گوید فهرست نامزدهای سفر به ماه را پس از مدت‌ها بررسی و حذف بسیاری از نام‌ها، اعلام کرده است. سفر شگفت‌انگیز انسان به کره‌ ماه این بار در حالی انجام خواهد شد که یکی از مسافران اصلی آن یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی، است. او نخستین زنی خواهد بود که روی کره ماه قدم می‌گذارد.

پدر و مادر یاسمین مقبلی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران خارج شدند و به آلمان رفتند. یاسمین در سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳) در آلمان به دنیا آمد. او سپس همراه خانواده‌اش عازم نیویورک شد. یاسمین مقبلی در دانشگاه ام‌آی‌تی در رشته مهندسی هوافضا تحصیل کرد. او اکنون سرهنگ دوم خلبان بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا ارتش تفنگداران دریایی ایالات‌متحده آمریکا و فضانورد ایرانی‌تبار ناسا است و تاکنون بیش از دو هزار ساعت با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف پرواز کرده است. مقبلی در سال ۲۰۱۷ به عنوان نامزد فضانوردی ناسا انتخاب شد.

یاسمین مقبلی از کودکی و پس از آنکه داستانی درباره یک فضانورد زن خواند، دانست که می‌خواهد فضانورد شود و این رویا را تا تحقق کامل دنبال کرد. او در یکی از مصاحبه‌های ویدیویی خود گفت که دوست دارد خوردن استیک در فضا را امتحان کند.

در صورتی‌ که اولین مرحله ماموریت آرتمیس با ارسال فضاپیمای بدون سرنشین در روز شنبه، ۳ سپتامبر، با موفقیت انجام شود، در ادامه این پروژه، فضاپیمای آرتمیس۲ ماموریت قرارگرفتن در مدار ماه به همراه فضانوردان بدون انجام مرحله فرود را انجام می‌دهد و پس از آن آرتمیس ۳ به همراه فضانوردان در سال ۲۰۲۵ بر کره ماه فرود خواهد آمد.

بیشتر از جهان