آمریکا: حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه کار عراقی‌های مورد حمایت تهران بوده است

چرا ارتش آمریکا مجبور شد توییتش در مورد حمله به سربازان آمریکایی در سوریه را پاک کند؟

یک مقام آمریکایی گفت حمله به خاک سوریه به این علت بود که «پیامی مستقیم» به ایران و سپاه پاسداران فرستاده شودDelil souleiman / AFP

مقام‌های آمریکایی می‌گویند پهپادهایی که در ۱۵ اوت پایگاه نظامی آمریکا در جنوب شرقی سوریه را هدف قرار دادند نیروهای مورد حمایت حکومت ایران در مرکز عراق شلیک کرده بودند. روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) در گزارشی به این موضوع پرداخت و آن‌ را چالشی برای کاخ سفید دانست، که در کوشش برای پاسخ به بحران سیاسی در حال تشدید در عراق است.

این‌ مسئله که حمله به نیروهای آمریکا در سوریه کار شبه‌نظامیان عراقی بوده است هفته گذشته زمانی علنی شد که یکی از صفحات توییتری ارتش آمریکا نقشه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد مبدا حمله از عراق بوده است. این توییت‌ها، که عکس‌هایی از بقایای پهپادهای ایرانی را نیز شامل می‌شدند، مدتی بعد پاک شدند. روزنامه وال‌استریت ژورنال از اختلاف‌های داخلی دولت آمریکا در این مورد خبر داد.

مقام‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا از انتشار این توییت‌ها ابراز نگرانی و نارضایتی کردند. پنتاگون دستور داد توییت‌ها حذف شوند. سرتیپ پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع، به وال‌استریت ژورنال گفت این دستور «به‌علت حساسیت‌های عملیاتی در منطقه» بوده است.

اما مقام‌های آمریکا تاکید دارند اطلاعاتی که در توییت‌ها آمده صحیح بود و این پهپادها از استان بابل عراق شلیک شدند که تحت تسلط گروه کتائب حزب‌الله است، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی‌ نزدیک به حکومت ایران که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، نقش مهمی در تشکیل آن داشت. این گروه هرگونه دخالت در حمله ۱۵ اوت را انکار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از همان ابتدا، در پاسخ به حملات پهپادیِ شبه‌نظامیان مستقر در عراق، اقدام به حمله به شبه‌نظامیان مرتبط با حکومت ایران در خاک سوریه یا در مناطق غربی عراق و نزدیک به مرز این کشور با سوریه کرده است. در پاسخ به حمله اخیر نیز دولت بایدن در ۲۴ اوت، شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران در سوریه را هدف حمله قرار داد. بایدن به این ترتیب می‌خواهد جواب حملات حکومت ایران را بدهد و حرکاتش را در منطقه محدود کند، بی‌آنکه در سیاست پرتلاطم عراق دخالت کرده باشد.

مایکل نایتز، کارشناس «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک»، در گفت‌و‌گو با وال‌استریت ژورنال گفت در حال حاضر، هرگونه اقدام‌ آمریکا در عراق می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد و بنابراین، واشنگتن ترجیح می‌دهد حملاتش را در خاک سوریه انجام دهد. نایتز افزود: «مخالفت با نقش نظامی آمریکا چیزی است که طرفداران مقتدی صدر و عناصر مورد حمایت حکومت ایران می‌توانند بر سرش توافق کنند. اما انجام این کار در سوریه هزینه‌ای ندارد.»

یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفت حمله به خاک سوریه به این علت بود که «پیامی مستقیم» به ایران و سپاه پاسداران فرستاده شود.

در حال حاضر، هنوز حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در خاک عراق هستند. این نیروها به خواست بغداد در این کشور باقی مانده‌اند و مقام‌های آمریکا امیدوارند که بحران روزافزون در عراق اختلالی در کار این نیروها ایجاد نکند.

حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی نیز در خاک سوریه مستقرند و اغلب در پشتیبانی و ائتلاف با «نیروهای دموکراتیک سوریه» فعالیت می‌کنند که کردهای چپ‌گرای سوریه نقش اصلی رهبری آن‌ را بر عهده دارند. بخشی از نیروهای آمریکایی سربازان لشکر دهم نیروی زمینی این کشورند که در پادگان التنف سوریه حضور دارند و نیروهای سوری را برای مبارزه با داعش آموزش می‌دهند. برخی سربازهای آمریکایی هنگام حمله ۱۵ اوت نیز در محل حضور داشتند اما مقام‌های آمریکا می‌گویند هیچ کدام آسیبی ندیده‌اند.

در ۲۴ اوت، جت‌های جنگنده اف‌۱۵ و اف‌۱۶ آمریکا مهمات و تجهیزات لجستیکی را بمباران کردند که بنا بر اعلام آمریکا، شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران از آن‌ها استفاده می‌کردند. در پاسخ، این شبه‌نظامیان مواضع آمریکا در شرق سوریه را هدف قرار دادند و آمریکایی‌ها به تلافی، با هلیکوپترهای آپاچی، توپخانه هویتزر ام‌۷۷۷ و هواپیماهای ای‌سی‌۱۳۰ به مواضع شبه‌نظامیان حمله کردند. در این درگیری‌ها، چهار نیروی شبه‌نظامی کشته شدند و ۱۰ موشک‌اندازشان نابود شد. در مقابل، دو نیروی آمریکای هم در اثر ترکش‌ها زخمی شدند و یک نفر هم دچار ضربه مغزی شد. اما به گفته مقام‌های نظامی آمریکا، هر سه نیرو به خدمت بازگشته‌اند و آسیب جدی ندیده بودند.