حمله شبه‌نظامیان وابسته به ایران به میدان گازی بزرگ عراق

پیمانکاران آمریکایی این میدان گازی را ترک کرده‌اند و برنامه صادرات گاز به اروپا متوقف شد

خورمور یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی در عراق است که هدف تولید دو برابری گاز را در منطقه‌ای دنبال می‌کند - AFP

مجموعه حمله‌های موشکی به یک میدان گازی بزرگ در شمال عراق علاوه بر اینکه موجب خروج پیمانکاران آمریکایی از این میدان گازی شد، امیدهای اقلیم کردستان را نیز برای افزایش درآمد از محل فروش گاز به یأس تبدیل کرد. اقلیم کردستان امیدوار بود با صادرات اندک گاز خود به عنوان جایگزین کوچکی از گاز روسیه درآمدهای خود را افزایش دهد.

پروژه میدان گازی «خورمور» که از سوی کنسرسیوم گازی پرل، اداره می‌شود و سهام‌دار اصلی آن شرکت انرژی «دانا گاز» امارات متحده عربی است در پایان ماه ژوئن پس از سومین حمله راکتی به حالت تعلیق درآمد.

منابع خبری کردی به رویترز گفتند که کارگران آمریکایی شرکت تگزاس ماه گذشته برای از سرگیری کار بازگشتند اما اصابت دو راکت دیگر در ۲۵ ماه ژوئیه موجب شد آنان بدون برنامه‌ریزی قبلی بار دیگر محل کار خود را ترک کنند.

خورمور یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی در عراق است که هدف تولید دو برابری گاز را در منطقه‌ای دنبال می‌کند که به شدت به گاز بیشتر برای تولید برق نیاز دارد. توسعه این میدان گازی می‌تواند قطعی‌های روزانه برق در منطقه را پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری می‌گویند در حمله‌های راکتی به کسی آسیب نرسید اما توسعه میدان گازی که ساخت خط لوله‌ای جدید به ترکیه ازجمله آن بود تا زمان برقراری امنیت کامل در منطقه به حالت تعلیق درآمد.

هدف این پروژه که بخشی از بودجه آن از طریق قرارداد مالی ۲۵۰ میلیون دلاری با شرکتی وابسته به ایالات‌متحده تامین می‌شود، صادرات گاز به ترکیه و اروپا پس از برآورده شدن نیازهای داخلی است.

تاکنون سه پیمانکار پروژه میدان گازی خورمور فعالیت‌های خود را تعلیق کرده‌اند. سال گذشته دولت اقلیم کردستان قراردادی را با یک شرکت داخلی امضا کرد که به‌موجب آن خط لوله‌ای از اربیل به مرز ترکیه کشیده می‌شد.

اکنون با توجه به تعلیق پروژه ممکن است دولت اقلیم کردستان مجبور شود، جریمه قابل‌توجهی به شرکت طرف قرارداد پرداخت کند آن هم در شرایطی که اوضاع مالی مساعدی ندارد.

همچنین یک منبع دولتی گفت اگر زیرساخت‌ها تا ماه مه سال ۲۰۲۳ آماده نباشد، دولت کردستان باید ماهانه ۴۰ میلیون دلار به دانا گاز پرداخت کند.

دانا گاز حق بهره‌برداری از دو میدان گازی بزرگ عراق را دارد که درمجموع روزانه حدود ۴۵۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کنند. این کشور قصد دارد در چند سال آینده تولید خود را به یک میلیارد فوت مکعب در روز برساند که برای تامین نیازهای داخلی کافی است و مقدار قابل‌توجهی نیز برای صادرات باقی می‌ماند.

صادرات گاز از اقلیم کردستان می‌تواند جایگاه ایران را به عنوان تامین‌کننده اصلی گاز ترکیه و عراق در زمانی که اقتصاد این کشور هنوز درگیر تحریم‌های بین‌المللی است، تهدید کند.

مقام‌های اقلیم کردستان گفتند در ماه مارس، سپاه پاسداران در حمله‌ای ۱۲ موشک بالستیک به سمت اربیل شلیک کرد و به نظر می‌رسد که هدف آن برهم ریختن برنامه کردستان برای تامین گاز ترکیه و اروپا بود.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت پنج حمله به میدان گازی خورمور را بر عهده نگرفته‌اند اما ناظران می‌گویند این حمله‌ها را شبه‌نظامیان موردحمایت ایران انجام داده‌اند.

بیشتر از جهان