عبدالله عبدالله: نیاز افغانستان به حضور ناتو جدی است

ناتو می‌گوید کمک سه میلیارد دلاری‌‌‌اش به افغانستان تا ۲۰۲۴ ادامه دارد

AFPعبدالله عبدالله و اشرف غنی

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه‌ای با تلویزیون «سی ان ان»، گفت: «حضور ناتو در افغانستان برای کمک به نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه با گروه‌های هراس‌افکنان، از جمله داعش، القاعده و گروه طالبان، ضروری است، زیرا افغانستان با دشمنان سرسختی روبه‌رو است و باید در برابر آنها مبارزه‌ای جدی صورت گیرد تا دست از فعالیت‌های هراس‌افکنانه‌شان بردارند».

آقای عبدالله گفت: «متاسفانه گروه طالبان با روند صلح توافق نکردند و به جنگ‌شان ادامه دادند. ما با دشمنان سرسختی درگیر هستیم و نیاز است که تا ختم جنگ و ریشه‌کن سازی گروه‌های هراس‌افکنی مانند طالب، داعش و القاعده از افغانستان، ناتو، نیروهای امنیتی افغان را حمایت کند و در این کشور (افغانستان) حضور داشته باشند». به گفته آقای عبدالله، «افغانستان به حمایت نیروهای بین‌المللی، یعنی ماموریت پشتبانی قاطع، وابسته است، و این وابستگی اقتصادی نیز هست».

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، افزود: «اکنون افغانستان در مرحله‌ای قرار دارد که نمی‌تواند ادعای «خود-اتکایی» کند، اما آن روز (خود-اتکایی افغانستان) نیز می‌رسد (که قادر باشیم) تا بر پای خود بایستیم. اکنون حضور نظامیان خارجی برای مبارزه در برابر گروه‌های هراس‌افکن، تا زمانی که دست از خشونت، قتل و ویرانی نکشند، نیازی ضروری است».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از نشست بروکسل در مورد افغانستان، به رسانه‌ها گفت: «تا ایجاد زمینه‌ برای حل جنگ کنونی افغانستان از راه سیاسی، ما (ناتو) از نیروهای امنیتی افغان حمایت می‌کنیم تا گروهای تروریستی، به ویژه طالبان، بدانند که در میدان نبرد پیروز نمی‌شوند و ناتو تا ختم فعالیت گروه‌های‎ «هراس‌افکن جهانی»، در افغانستان باقی خواهند ماند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه افزود: «دلیل حضور ما در افغانستان این است که با گروه‌های تروریست جهانی مبارزه کنیم و مطمئین شویم که خلافتی که در سوریه و عراق از بین رفت، دوباره در افغانستان شکل نگیرد».

چند هفته پیش نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، طی سخنرانی خود در هفتادو چهارمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، در مورد افغانستان تاکید کرده بود: «تا زمانی که تروریسم در افغانستان نابود نشود، آمریکا با این کشور همکاری می‌کند».

وی همچنین اظهار داشت: «ایالات متحده آمریکا به آینده درخشان افغانستان خوش‌بین است و تا زمانی که تروریسیم در این کشور ریشه‌کن شود، (نیروهای آمریکایی) همراه با متحدان خود در افغانستان باقی خواهند ماند، و از تلاش‌ برای تامین صلح در افغانستان دریغ نخواهیم کرد».

نجیب حقجو، کارشناس مسایل سیاسی، در مورد حضور نظامیان خارجی در افغانستان به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «پس از ختم حکومت طالبان، لازم شد که ناتو به افغانستان بیاید و نیروهای امنیتی افغان را در تمام بخش‌ها حمایت کند، و خود نیز علیه این گروه‌ها مبارزه کند. اکنون نیز مانند هجده سال پیش، افغانستان به کمک و حضور نظامیان خارجی نیاز دارد تا همراه با نیروهای آن، علیه گروهای هراس‌افکن بجنگند و  آنان را ریشه‌کن کنند. در غیر آن، اگر ناتو و نیروهای نظامی خارجی بدون مشورت با مردم و رهبران حکومت افغانستان تصمیم به خروج بگیرند، بزرگترین اشتباه تاریخی را انجام خواهند داد؛ زیرا گروه‌های تروریستی قوی‌تر و فعال‌تر از گذشته شده‌اند و (مقابله با آنان) نیاز به مبارزه‌ای سنگین و طولانی دارد».

جواد احمدی، از ساکنان شهر کابل، می‌گوید: «متاسفانه افغانستان ویران‌تر و ناامن‌تر از گذشته شده است. دیدید که دیروز یک مقام دولتی توسط دو موتور سیکلت‌سوار در شهر کابل ترور شد، و کسی هم دستگیر نشد. ما می‌خواهیم که همان منابعی که نیروهای خارجی به نام مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در افغانستان صرف می‌کنند، برای نظامیان ما مصرف شود، تا بیبیند که گروه‌های هراس‌افکنان را چگونه نابود می‌سازند. اکنون همه چیز برای ما نامعلوم است».

گفته‌های آقای عبدالله عبدالله در مورد حضور «ناتو» تا ختم جنگ در افغانستان، در حالی ابراز می‌شود که وزیران دفاع ناتو، در پی نشست بروکسل در روزهای پنچ‌شنبه و جمعه هفته گذشته، بار دیگر پشتبانی نظامی و مالی خود را به افغانستان اعلام کردند و اطمنان دادند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی، ناتو، کمک ۲.۹ میلیارد دلاری خود را برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان، ادامه خواهند داد.

بیشتر از