حمله اسرائیل زرادخانه موشکی ایران در سوریه را نابود کرد

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گفت ایران زرادخانه‌ای با بیش از ۱۰۰۰ موشک میان‌برد در استان حمای سوریه داشته است

در سال جاری، اسرائیل حداقل ۲۱ بار به خاک سوریه حمله نظامی کرده است- JALAA MAREY / AFP

حمله موشکی روز پنجشنبه اسرائیل به مناطق مرکزی سوریه به نابودی زرادخانه‌ای با صدها موشک ساخت ایران منجر شد. این ادعایی است که «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، گروه مستقر در بریتانیا و نزدیک به اپوزیسیون این کشور، روز شنبه مطرح کرد.

به گفته این گروه، این زرادخانه بیش از ۱۰۰۰ موشک میان‌برد و زمین‌به‌زمین دارد که ایران در طول یک سال گذشته در شهر مصیاف در استان حمای سوریه ساخته است. حمله اسرائیلی‌ها باعث انفجار عظیمی در این زرادخانه شد. این حمله تلفات غیرنظامی نداشت، اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ترکش‌های انفجار به زخمی شدن ۱۴ نفر از شهروندان غیرنظامی مصیاف منجر شد. شاهدین عینی به خبرگزاری‌ها گفتند این انفجار به قدری عظیم بوده که چهار تا شش ساعت به طول انجامیده است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک سرباز ارتش سوریه طی حمله اسرائیلی‌ها کشته شد. این گروه این حمله را یکی از بزرگترین حمله‌های اسرائيل علیه گروه‌های نزدیک به حکومت ایران در خاک سوریه دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال جاری، اسرائیل حداقل ۲۱ بار به خاک سوریه حمله نظامی کرده است. طی جنگ داخلی سوریه، اسرائیل صدها حمله علیه نیروهای نزدیک به حکومت ایران و حزب‌الله لبنان انجام داده است. این حمله‌ها با موافقت ضمنی روسیه انجام می‌شوند که در سال‌های اخیر کنترل آسمان سوریه را در دست داشته است. گفته می‌شود تل‌آویو و مسکو تلویحا توافق کرده‌اند که اسرائیل حق دارد به ایران اجازه ندهد که به مرزهایش نزدیک شود. اسرائیل بلندی‌های جولان را که بخشی از خاک قانونی سوریه‌اند تحت اشغال خود دارد. این کشور البته این بلندی‌ها را به خاک خود الحاق کرده است، اما به جز آمریکا هیچ کشور دیگری آن‌ را به رسمیت نمی‌شناسد.

در چند روز گذشته، نیروهای آمریکایی نیز در استان دیرالزور در شرق کشور سوریه با نیروهای شبه‌نظامی‌ نزدیک به حکومت ایران درگیر شده‌اند. برخی کارشناسان گفتند که آمریکا می‌خواهد با تداوم حمله‌ها علیه نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه به اسرائیل و سایر کشورها نشان دهد که اگر هم واشنگتن با تهران به توافق برسد و برجام را احیا کند، سیاست‌های دیرین این کشور در مخالفت با اقدام‌های تهران در منطقه تغییر نخواهد کرد.

بیشتر از جهان