آتش‌سوزی اتوبوس حامل سربازان ارتش در جاده شیراز به ابرکوه

فرمانده پلیس راه سعادت‌شهر تاکید کرد که همه سرنشینان این اتوبوس، راننده و کمک‌راننده از اتوبوس خارج شدند

یک دستگاه اتوبوس حامل سربازان ارتش که روز شنبه ۵ شهریور آن‌ها را از شیراز به اردوگاهی در ابرکوه منتقل می‌کرد دچار حریق شد و در آتش سوخت.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در اینباره نوشت که این اتوبوس تعدادی از سربازان ارتش را از دشت ارژن به اردوگاه کبیر ابرکوه می‌برد که دچار آتش‌سوزی شد.

تصاویر منتشرشده از آتش‌سوزی اتوبوس حامل سربازان ارتش نشان می‌دهد در حالی که حریق در اتوبوس رو به گسترش است، تعدادی از سربازان در اطراف آن حضور دارند.

این اتوبوس، که متعلق به تعاونی راهپیمای پارسیان بود، هنگام وقوع آتش‌سوزی از امکانات لازم برای اطفای حریق برخوردار نبود و در تصاویر نیز مشخص است که اقدامی برای مهار آتش‌سوزی انجام نمی‌شود.

تاکنون، مقام‌های مسئول دلیل وقوع آتش‌سوزی را اعلام نکرده‌اند اما خبرگزاری فارس نوشت که این اتوبوس در محور شیراز-اصفهان، حوالی روستای حاجی‌آباد، دچار حریق شد و به‌طور کامل در آتش سوخت.

بنا بر این گزارش، همه سربازان در دقایق اولیه وقوع حریق از اتوبوس خارج شدند اما وسایل آن‌ها به‌علت نبود فرصت کافی برای جابه‌جایی، در اتوبوس باقی ماند و در آتش سوخت.

همزمان، فرمانده پلیس راه سعادت‌شهر با تایید وقوع این سانحه، گفت که در آتش‌سوزی این اتوبوس به کسی آسیبی نرسیده است.

فرمانده پلیس راه سعادت‌شهر تاکید کرد که همه سرنشینان این اتوبوس، راننده و کمک‌راننده از اتوبوس خارج شدند اما به‌علت نبود امکانات ضد‌حریق، اتوبوس به‌طور کامل در آتش سوخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 خبرگزاری صداوسیما نیز محل وقوع آتش‌سوزی را کیلومتر ۱۵ محور مرودشت به سعادت‌شهر و در ۴۵ کیلومتری سعادت‌شهر نزدیک روستای حاجی‌آباد اعلام کرد که به‌علت نقص فنی در قسمت موتور، دچارآتش‌سوزی شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای آتش‌نشانی از ایستگاه‌های نزدیک به محل آتش‌سوزی اعزام شدند، اما هنگامی به محل رسیدند که اتوبوس کاملا سوخته بود.

در سوم تیرماه ۱۴۰۰ نیز اتوبوس حامل سربازان که از زاهدان به سمت یک پادگان آموزشی در استان فارس در حرکت بود، در جاده یزد‌‌ـ‌دهشیر واژگون شد و در اثر این سانحه دست‌کم ۵ سرباز کشته و ۳۰ سرباز دیگر مصدوم شدند.

نیروی انتظامی دلیل وقوع این سانحه را «نقص در سیستم فنی ترمز این اتوبوس و عدم توانایی راننده در کنترل اتوبوس» اعلام کرد.

یکی از سربازان نجات‌یافته از این سانحه به خبرگزاری ایلنا گفت که اتوبوس از ابتدا و در پایانه مسافربری زاهدان نیز مشکل داشت، اتوبوس ترمز‌دستی نداشت و دقایقی پیش از سانحه نیز ترمز بریده بود و دنده‌ها کار نمی‌کرد.

سوانح و تصادف جاده‌ای اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران، کارمندان، زائران و سربازان پیش از این بارها به کشته شدن ده‌ها نفر منجر شده است.

فقدان دستورالعمل‌های مشخص برای به خدمت گرفتن اتوبوس‌ها، بی‌توجهی به استانداردهای ضروری هنگام به کار گرفتن اتوبوس‌ها و همچنین مشکلات فنی و رعایت نکردن استانداردهای فنی لازم در واردات و تولید اتوبوس‌ در کنار مشکلات فنی جاده‌ها و راه‌ها در ایران از جمله دلایل بروز این فجایع است.

حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در ۵ تیر ۱۴۰۰ با اشاره به واژگونی اتوبوس خبرنگاران  که به جان‌ باختن دو خبرنگار منجر شد و همچنین کشته شدن پنج سرباز در واژگونی اتوبوس حامل سربازان، اعلام کرد که دستور پیگیری موضوع و بررسی ایمنی اتوبوس‌ها را صادر کرده‌ است.

با گذشت یک سال از دستور رئیس سازمان بازرسی، تاکنون گزارش این سازمان درباره وضعیت ایمنی اتوبوس‌ها ارائه نشده است و بروز سوانح جاده‌ای اتوبوس‌ها همچنان ادامه دارد.