نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق خواهان پایان بحران سیاسی کشور شدند

مصطفی کاظمی: بحران تمام نشود «دستاوردهای امنیتی» به خطر می‌افتد

طرفداران صدر در هفته‌های گذشته دست به تظاهرات زدند و در ساختمان مجلس تحصن کردند- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر موقت عراق، روز شنبه ۵ شهریور هشدار داد که بحران سیاسی در این کشور می‌تواند دستاوردهای امنیتی که در سال‌های گذشته به دست آمده است به خطر بیندازد. هشدار کاظمی نشان می‌دهد که این چهره سیاسی نگران بحرانی است که ماه‌ها است به درازا کشیده و برخی نگران‌اند عراق را دوباره درگیر جنگ داخلی کند.

در یک سوی بحران، طرفداران مقتدی صدر قرار دارند، روحانی شیعه که هواداران بسیاری به‌ویژه میان جوانان محلات کارگری در بغداد دارد و پیروز اصلی دو انتخابات قبلی در عراق بوده است. در سوی دیگر، احزاب مورد حمایت حکومت ایران هستند که در انتخابات پارلمانی سال گذشته شکست خوردند اما کوشیدند از هر راه ممکن نگذارند صدر و شرکای کرد و سنی‌اش دولتی بدون حضور آن‌ها تشکیل دهند.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، نیز روز شنبه در سخنانی، از جریان‌های سیاسی کشور خواست دست به دست هم دهند تا بحران سیاسی کشور پایان داده شود. او گفت با خرد و قانون اساسی می‌توان از بن‌بست کنونی کشور خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح، که از حزب «ائتلاف میهنی کردستان» است، گفت مردم عراق نباید اجازه دهند مشکلات کشور با خشونت حل‌و‌فصل شوند.

کاظمی و صالح هر دو به‌مناسبت «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان»، در همایشی در بغداد سخنرانی می‌کردند. نخست‌وزیر عراق گفت: «این بحران سیاسی دستاوردهای امنیتی و ثبات ملت را به خطر انداخته است. حالا راه‌حل تمام احزاب سیاسی این است که برای منافع عراق و مردم عراق، امتیاز بدهند.»

نخست‌وزیر هفته گذشته خواهان تشکیل جلسه‌ای با حضور رهبران ارشد سیاسی و نمایندگان احزاب شده بود تا راه‌حلی پیدا شود. او هشدار داد: «اگر جنگ دربگیرد، تیراندازی متوقف نمی‌شود و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.»

طرفداران صدر در هفته‌های گذشته دست به تظاهرات زدند و در ساختمان مجلس تحصن کردند. صدر ابتدا خواهان ادامه تظاهرات‌ها بود اما وقتی گروه‌های طرفدار حکومت ایران هم شروع به برگزاری تظاهرات کردند، این روحانی شیعه از موضعش عقب‌نشینی کرد و گفت «خون عراقی» برایش «گرانبها» است و نمی‌خواهد کشور وارد درگیری شود.

عراق در پی شکست داعش در سال ۲۰۱۷، دارای ثباتی نسبی بوده است. اما اعتراض‌های مردمی به ناکارآمدی دولت و نظام مذهبی-فرقه‌ای و فساد همراه با آن ادامه داشته است. نیروهای داعش نیز همچنان دست به حملاتی می‌زنند و بارها با اقدام‌هایی همچون شبیخون زدن و کار گذاشتن بمب‌های جاده‌ای، نیروهای امنیتی عراق را کشته‌اند.