گفتگوی فعالان زن افغان در استانبول با هدف احیای مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان

این گفتگو با حضور گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، مسئولان دیده بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا برگزار شد

مسئولان نهادهای حقوق بشری بین‌المللی در این نشست به طور آنلاین شرکت دارند - عکس: ارسالی به ایندیپندنت فارسی

گروهی از زنان فعال سیاسی و اجتماعی افغانستان در شهر استانبول ترکیه، یک نشست پنج روزه با حضور مسئولان نهادهای بین‌المللی دفاع از حقوق بشر برگزار کردند تا در مورد راه‌حل‌ها برای مشارکت زنان در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان گفت‌و‌گو کنند و جامعه جهانی را به حمایت از زنان افغان دعوت کنند.

در این نشست، هیدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، ستیلا رونر، سفیر برابری جنسیتی و کثرت‌گرایی اتحادیه اروپا و گروهی از زنان افغان فعال در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور دارند.

حسینه جلال، فعال حقوق بشر از افغانستان و یکی از برگزارکنندگان این نشست در مورد چرایی برگزاری این رویداد، به ایندیپندنت فارسی گفت هدف از این گفتگو، ایجاد یک فراخوان عمومی برای انسجام زنان افغان در سراسر جهان و مبارزه با نقض حقوق بشر در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد «این یک فراخوان برای جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و همه نهادهای حامی حقوق بشر در جهان است تا برای رسیدن زنان افغانستان به حقوق انسانی و آزادی‌های مدنی‌شان، قدرتمندانه و مصمم مبارزه کنند.»

این نشست از روز جمعه ۲۶ اوت آغاز شد و قرار است تا ۳۰ اوت ادامه داشته باشد. هیدر بار و استیلا رونر در روز نخست این نشست، با فعالان زن افغان گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو مشکلات اساسی زنان در افغانستان، از نقض حق تحصیل و کار تا تبعیض گسترده قومی و جنسیتی مورد بحث قرار گرفت.

استیلا رونر در این نشست از تعهدات پایدار اتحادیه اروپا در زمینه تامین حقوق بشر در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد که «ماموریت اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر در افغانستان پایان نیافته است، بلکه با قدرت ادامه دارد.»

قرار است در روز دوم این نشست درباره توجه به وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان بحث و گفت‌و‌گو شود. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نیز در روز پایانی این گفتگوها حضور خواهد داشت تا پیشنهاد‌های زنان افغان در این نشست را دریافت کند و در مورد آخرین گزارش‌هایی که از وضعیت حقوق بشر در افغانستان تهیه کرده است، صحبت کند.