دستاورد یک‌ساله وزارت مخابرات طالبان؛ بیش از ۲۳ میلیون وب‌سایت مسدود شدند

حقانی ادعا کرد دسترسی مردم افغانستان به خدمات مخابراتی و اینترنتی تا ۹۰ درصد افزایش یافته است

طالبان از جمع‌آوری ۱۰ درصد مالیات بر شارژ سیمکارت‌ها، پنج میلیارد افغانی به دست آورده‌اند-عکس:خبرگزاری باختر

مولوی نجیب‌الله حقانی، وزیر مخابرات و فناوری (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) طالبان، روز پنجشنبه ۳ شهریور، در برنامه گزارش‌دهی از عملکرد یک‌ساله وزارتش در کابل گفت در یک سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار وب‌سایت را که محتوای غیراخلاقی منتشر می‌کردند مسدود کرده‌اند.

او افزود امارت طالبان تلاش می‌کند فضای امن و مصونی برای مردم افغانستان در اینترنت فراهم کند.

هرچند این مقام طالبان ادعا کرد وب‌سایت‌هایی که مسدود شدند محتوای غیراخلاقی منتشر می‌کردند، اما در یک‌سال گذشته، شمار زیادی از وب‌سایت‌هایی که با دامنه افغانستان (AF) و به دست شرکت‌های داخلی ساخته شده بودند، از دسترس خارج شدند. شماری از این وب‌سایت‌ها مربوط به احزاب، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی بودند و شماری دیگر را روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و فعالان حقوق بشر اداره می‌کردند.

در همین حال، مولوی نجیب‌الله حقانی مدعی شد که با حاکم شدن طالبان بر افغانستان، دسترسی مردم این کشور به خدمات مخابراتی و اینترنتی تا ۹۰ درصد افزایش یافته است. او گفت: «۲۲ میلیون نفر به اینترنت دو گیگ و شش میلیون نفر به اینترنت سه گیگ دسترسی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر مخابرات و فناوری طالبان، با اشاره به جمع‌آوری مالیات از مردم گفت تنها با جمع‌آوری ۱۰ درصد مالیات بر شارژ سیم‌کارت‌ها، پنج میلیارد افغانی به خزانه طالبان واریز شده است.

نجیب‌الله حقانی گفت تلاش می‌کند تا در ‌سال آینده در روستاهای دورافتاده افغانستان نیز خدمات اینترنتی ارائه کنند. در حال حاضر شرکت‌های مخابراتی افغان بی‌سیم، ام تی ان، روشن، سلام و اتصالات در افغانستان فعالیت می‌کنند.

با این حال وزیر مخابرات و فناوری طالبان در مورد اینکه پنج میلیارد افغانی جمع‌آوری شده از مالیات شارژ سیم‌کارت‌ها برای چه اهدافی مصرف شده است، اطلاعاتی ارائه نکرد. اشرف غنی در سال ۲۰۱۵، طرح وضع مالیات بر شارژ سیم‌کارت‌ را در افغانستان ارائه کرد و در پی آن، همه شرکت‌های مخابراتی موظف شدند مالیات وضع‌شده را از مشتریانشان اخذ کنند و به بودجه دولت بیفزایند.

شهروندان افغانستان در سال‌های گذشته، اعتراض‌های گسترده‌ای در مورد اتلاف این مالیات به راه انداختند، اما مسئولان وزارت مخابرات و فناوری دولت پیشین هر بار در پاسخ به مردم گفتند جمع‌آوری این مالیات شفاف است و برای اهدافی مشروع همچون پرداخت حقوق ماموران دولت و ساخت و ساز مدارس مصرف می‌شود.

اکنون که طالبان این مالیات‌ها را جمع‌آوری می‌کنند مشخص نیست که از آن در چه زمینه‌ها‌یی استفاده می‌شود. طالبان در یک سال گذشته، با اعمال زور و تهدید، از مردم مالیات و زکات جمع‌آوری کرده‌اند. ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، بارها در پیام‌هایش خطاب به مردم افغانستان گفت برای حمایت از پایداری امارت طالبان، به این گروه مالیات و زکات بپردازند.