عقب‌نشینی دولت از افزایش حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت: افزایش حقوق در صورت تامین منابع، اعمال می‌شود

پیش از این نیز، محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علت تاخیر در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان را نقد نبودن منابع تامین اجتماعی اعلام کرده بود - Telegram:/@GEtehadbazneshastegan

در حالی که رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران پنجشنبه گذشته، از تصویب افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان خبر داده بود، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی ظهر چهارشنبه اعلام کرد که افزایش حقوق در صورت تامین منابع، اعمال می‌شود.

بهادری جهرمی تحقق این افزایش حقوق را که حاصل ماه‌ها اعتراض سراسری بازنشستگان است، باز هم به آینده موکول کرد و گفت: «این موضوع در جلسات هیئت دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی در حال بحث است اما اصل اینکه بتوان در سقف منابع، کمکی کرد، مورد پذیرش همه دولتمردان است. افزایش حقوق صورت می‌گیرد اما اینکه منابع آن چگونه تامین شود که به ایجاد تورم منجر نشود، در حال پیگیری است.»

بهادری جهرمی در نشست خبری خود اعلام کرد: «اگر افزایش حقوق صورت گیرد و افزایش حقوق به واسطه چاپ اسکناس اعمال شود، مانند روال معیوب گذشته می‌شود و با خلق پول تورم ایجاد خواهد شد و حقوق‌ها مستهلک می‌شود. باید چکش‌کاری شود و میزان افزایش حقوق به گونه‌ای باشد که تورم‌زا نباشد؛ ‌باید منابع آن پیش‌بینی شود و امید است در کوتاه مدت به جمع‌بندی نهایی برسد و برای کارمندان و بازنسشتگان لشکری و کشوری خبرهای خوشی اعلام شود.»

زمانی که علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، از تصویب مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد، اعلام کرد که مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال تا امروز نیز، به مرور طی ماه‌های آینده واریز خواهد شد. اکنون دولت به بهانه جلوگیری از افزایش نقدینگی، بار دیگر جلو اجرای این طرح را گرفته است.

سخنگوی دولت می‌گوید: «افزایش حقوق اعمال‌شده امسال به نوعی می‌تواند بخشی از فشاری که تورم در سه تا چهار سال گذشته بر مردم تحمیل کرد جبران کند اما این جبران هزینه‌های زندگی برای سایر سطوح کارمندان کمتر اتفاق افتاد و در دولت مباحث متعددی مطرح بود که بتوان به نحوی آن را جبران کرد.»

بهادری جهرمی گفت: «با توجه به اینکه سه تا چهار سال گذشته به واسطه نقدینگی بسیار زیادی که در کشور ایجاد شد و طی هشت سال گذشته منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی هشت برابر شد، یعنی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به بیش از چهار هزار، هزار میلیارد تومان رسید، این حجم نقدینگی تورم خیلی زیادی ایجاد کرد و این تورم مستمر وجود دارد؛ چرا که نقدینگی وجود خارجی دارد و تا نقدینگی به سمت رشد اقتصادی هدایت نشود، تورم وجود دارد. امسال در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندانی که حداقل‌بگیر بودند، افزایش قابل قبولی چه در حوزه کارمندان و چه در حوزه کارگران رخ داد و افزایش ۵۷ درصدی کم‌سابقه و بیشتر از میزان تورم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز روز چهارشنبه با اعلام این خبر که افزایش حقوق در حال بررسی است، گفت که اگر منابع تامین شود، در شهریور تصمیم گیری خواهد شد و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود. این اماواگرها در حالی شروع شد که بازنشستگان در روزهای اخیر، چند روزی از تحقق خواسته‌هایشان خوشحال بودند و بازنشستگان تامین اجتماعی تجمعی برگزار نکردند.

پیش از این نیز، محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علت تاخیر در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان را نقد نبودن منابع تامین اجتماعی اعلام کرده بود. زاهدی‌فر در این باره گفت: «ما در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم؛ اما منابع تامین اجتماعی بیشتر «تعهدی»‌اند و بحث نقد شدن این منابع به کار و زمان نیاز داشت و به همین علت کار با تاخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، عین مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.»

بازنشستگان تامین اجتماعی با شروع سال ۱۴۰۱ بارها به اجرایی نشدن افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار اعتراض کردند. با گذشت پنج ماه از این اعتراض‌های خیابانی گسترده، اکنون بخشی از خواسته‌های آن‌ها اجرایی شد. خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی این بودند که مصوبه شورای عالی کار برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق آن‌ها، افزایش ۳۸ درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها، پرداخت بدهی‌های پیشین و قانون همسان‌سازی حقوق‌ها اجرا شود.