ایلان ماسک و گامی دیگر در مسیر توسعه پروژه تراشه مغزی

می‌توان در آینده خاطرات را ذخیره و دوباره پخش کرد؛ یا خاطرات را در یک بدن جدید یا یک بدن رباتیک دانلود کرد

این نخستین مراسم مهم بعد از مراسم رونمایی از میمونی است که سال گذشته با استفاده از ذهن خود قادر به انجام بازی‌های ویدیویی بود-Neuralink

ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت نوپای (استارت‌آپ) رابط مغز-رایانه (BCI) او ۳۱ اکتبر مراسمی با عنوان «نشان بده و بگو» (show and tell) برگزار خواهد کرد.

این به‌روزرسانی هالووینی نورالینک، نخستین مراسم مهم بعد از مراسم رونمایی از میمونی است که سال گذشته با استفاده از ذهن خود قادر به انجام بازی‌های ویدیویی بود.

ماسک روز دوشنبه این خبر را در توییتر اعلام کرد، اما جزئیات بیشتری در مورد این رویداد ارائه نکرد.

این میلیاردر حوزه فناوری پیش از این گفته بود که نخستین آزمایش‌های انسانی فناوری تراشه مغزی، زمانی در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد.

در اوایل سال جاری، نورالینک یک آگهی شغلی برای «مدیر کارآزمایی بالینی» منتشر کرد که انتظار می‌رود اولین افراد مورد آزمایش، افرادی باشند که از ناتوانی حرکتی رنج می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست [وظایف] این شغل ذکر شده است که «به‌عنوان مدیر کارآزمایی بالینی، شما از نزدیک با برخی از پیشروترین پزشکان و مهندسان برجسته و همچنین با نخستین شرکت‌کنندگان کارآزمایی بالینی نورالینک همکاری خواهید داشت!»

به گفته ماسک، کاربردهای اولیه فناوری رابط مغز-رایانه شامل درمان افراد مبتلا به اختلال‌ها و بیماری‌های مغزی می‌شود تا در نهایت از آن برای اهداف جاه‌طلبانه‌تری مانند ایجاد زمینه لازم برای «همزیستی انسان و هوش مصنوعی» استفاده شود.

او ادعا می‌کند که ظرفیت تراشه نورالینک تقریبا نامحدود است و در سخنرانی یک شرکت در سال ۲۰۲۰ گفت که می‌توان از آن برای درمان نابینایی و «درمان ناتوانی حرکتی» استفاده کرد.

او گفت: «شما در آینده می‌توانید خاطرات را ذخیره کرده و دوباره پخش کنید. این موضوع بسیار شبیه یک قسمت از سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) به نظر می‌رسد ... در نهایت شما می‌توانید آن خاطرات را در یک بدن جدید یا یک بدن رباتیک دانلود کنید.»

آزمایش‌های انسانی فناوری رابط مغز-رایانه (BCI) قبلا در استرالیا انجام شده است و در جریان آن، پژوهشگران به یک مرد فلج این امکان را دادند تا اولین توییت «مستقیم تولیدشده از ذهن» را پس از کاشت یک تراشه رایانه‌ای در مغزش منتشر کند.

استارت‌آپ «سینکرون» نوراتک (Synchron) پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته و حتی توجه ماسک را به خود جلب کرده است.

رویترز آخر هفته گزارش داد که ثروتمندترین فرد جهان پیشنهاد سرمایه‌گذاری احتمالی روی این شرکت مستقر در ملبورن را داده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی