صداپیشه قیصر و خان‌دایی در ۸۳ سالگی درگذشت

منوچهر اسماعیلی دوبله صدها فیلم و سریال خارجی و ایرانی را در کارنامه دارد

منوچهر اسماعیلی، مشهور به «مرد هزارصدای دوبله ایران» روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، از دنیا رفت - manzoom.ir

از حدود ۵۲ سال پیش که فیلم «قیصر» سینماهای ایران را فتح کرد تا امروز، هنوز مشاجره مشهور قیصر و خان‌دایی درباره «رسم مردانگی» دهان‌به‌دهان می‌چرخد اما شاید کمتر کسی بداند که گوینده هر دو طرف این دیالوگ ماندگار، چه خان‌دایی که خواهرزاده‌ را به رعایت رسم مردانگی دعوت کرد و چه قیصر که جز انتقام به چیزی نمی‌اندیشید، یک نفر بود.

منوچهر اسماعیلی، مشهور به «مرد هزارصدای دوبله ایران» که روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، از دنیا رفت، به جای دو نقش اصلی فیلم قیصر صحبت کرد و این کار را چنان باورپذیر انجام داد که حتی سازندگان فیلم نیز انگشت به دهان ماندند.

منوچهر اسماعیلی صداپیشگی در صدها فیلم سینمایی خارجی و داخلی را در کارنامه کاری خود داشت و توانایی منحصربه‌فردش در تیپ‌گویی و صحبت به جای چندین شخصیت در یک اثر نمایشی، برای همکاران او در هنر دوبله نیز اعجاب‌انگیز بود. 

او در سریال تاریخی «هزاردستان» به کارگردانی مرحوم علی حاتمی، هم‌زمان به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی)، خان مظفر (عزت‌الله انتظامی)، شعبون استخونی (محمدعلی کشاورز) و عمو نشاط (جمشید لایق) صحبت کرد. در فیلم تاریخی «کمال‌الملک» نیز گوینده هر دو نقش ناصرالدین‌شاه و کمال‌الملک بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلم «مادر» که آن را هم علی حاتمی کارگردانی کرد، منوچهر اسماعیلی هم‌زمان به جای سه بازیگر یعنی محمدعلی کشاورز، جمشید هاشم‌پور و اکبر عبدی صحبت کرد.

در سریال امام علی، نیز گویندگی دو نقش مالک اشتر و شیخ عبدالله بن مسعود به او سپرده شد.

منوچهر اسماعیلی علاوه بر «قیصر»، در فیلم‌های «سهراب»، «رضا موتوری»، «گوزن‌ها»، «داش ‌آکل» و «بلوچ» هم به جای بهروز وثوقی صحبت کرد.

در فیلم «فریاد زیرآب»، او گوینده نقشی بود که داریوش اقبالی بازی می‌کرد و در فیلم «حجت» نیز به جای مرحوم محمدعلی فردین حرف زد.

او در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود، سرپرست گویندگان ده‌ها فیلم و سریال تلویزیونی خارجی و ایرانی بود و در دوبله فیلم‌های خارجی نیز به جای بازیگران مطرحی مانند استیو مک کویین در فیلم «پاپیون» و آنتونی کویین در فیلم «محمد رسول‌الله» صحبت کرد.

منوچهر اسماعیلی متولد ۸ فرودین سال ۱۳۱۸ بود. او وقتی هنوز خیلی جوان بود، فعالیت حرفه‌ای خود را با رل‌گویی نقش‌های کوتاه آغاز کرد ولی خیلی زود استعدادش را بروز داد و ۲۰ ساله بود که با دوبله فیلم «دروازه‌های پاریس» به شهرت رسید.

او پس از تحمل یک دوره بیماری، شامگاه دوشنبه در حالی‌ که از بیمارستان ترخیص شده بود، در منزل خود بر اثر ایست قبلی درگذشت. به گزارش خبرگزاری مهر، این دوبلور پیشکسوت احتمالا در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر