آمریکا:‌ از عقب‌نشینی تهران از شرط خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی استقبال می‌کنیم

ند پرایس: «واشنگتن در تلاش است تا هر چه سریعتر به نظر تهران به پیش‌نویس متن نهایی اروپا پاسخ داده و جواب خود را به اتحادیه اروپا تحویل دهد»

ند پرایس، در نشست خبری اخیر خود، همچنین درباره گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا سخن گفت-Susan Walsh / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن در تلاش است تا هر چه سریعتر به نظر تهران به پیش‌نویس متن نهایی اروپا پاسخ داده و جواب خود را به اتحادیه اروپا تحویل دهد.

او در نشست خبری روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) در جمع خبرنگاران گفت که اگر ایران به متنی که اروپا آن را «بهترین و آخرین» پیشنهاد نامیده است، پاسخ روشن و صریح «بله» داده بود، «احتمالا در شرایط فعلی و مذاکرات رفت‌وبرگشت کنونی قرار نمی‌گرفتیم.»

او ضمن تاکید بر این که هنوز مسائل حل‌نشده عمده‌ای سر راه است، گفت واشنگتن از این که ایران از برخی مطالبات خود، مانند خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، عقب‌نشینی کرده است استقبال می‌کند.

پیشتر در روز دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را به تعلل در پاسخ‌دهی به اروپا متهم کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران یک هفته پیش پاسخ کتبی خود به پیش‌نویس متن نهایی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن، را به اتحادیه اروپا ارائه داد. از آن زمان مقام‌ها در واشنگتن تاکید کردند که کارشناسان مشغول بررسی پاسخ ایران‌اند و پاسخ خود را به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا تحویل می‌دهند.

پرایس گفت که متن پیشنهادی بورل، بر اساس توافق صورت گرفته در ماه مارس است که تیم مذاکره‌کننده آمریکا به رهبری رابرت مالی، برایش سخت تلاش کرده بودند. او گفت در آن زمان ایران بود که حاضر به قبول پیش‌نویس نشد و نه آمریکا.

ساعاتی قبل، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیش‌نویس متن پیشنهادی خود را «معقول» توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که آمریکا به آن پاسخ مثبت دهد.

یک مقام آمریکایی ارشد نیز روز دوشنبه به شرط فاش نشدن نامش، به خبرگزاری بلومبرگ گفت که واشنگتن در حال مطالعه پاسخ ایران به متن نهایی ارائه‌شده از سوی اروپا است و دولت بایدن در اسرع وقت به آن پاسخ خواهد داد.

او نیز اقدام ایران در کوتاه آمدن از برخی مطالباتش مانند خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا را، مثبت ارزیابی کرد و گفت با توجه به تاخیر چند ماهه ایران در مذاکرات، اکنون هرگونه اظهارنظر مبنی بر کارشکنی آمریکا در پیشرفت و حصول نتیجه در مذاکرات، نادرست است.

ند پرایس، در نشست خبری اخیر خود، همچنین درباره گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا سخن گفت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این مسئله حتی قبل از شروع مذاکرات احیای برجام در بهار ۲۰۲۱ در وین، مطرح بوده است. او گفت: «ما به ایران تصریح کردیم که بازگشت شهروندان دوتابیعتی که ایران آن‌ها را به غلط بازداشت کرده اولویت ما است.»‌

پرایس گفت که واشنگتن هموار‌ه تاکید کرده است که آزاد شدن زندانیان ایرانی-آمریکایی به مذاکرات برجام ربط ندارد.»

بیشتر از جهان