نگرانی پناهندگان اوکراینی از نزدیک شدن پایان مهلت اقامت‌شان در کشورهای میزبان

مادری تک‌فرزند نگران آسیب روحی مجدد پسرش در صورت اجبار آنان به نقل‌مکان از محله جدیدشان است

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، میلیون‌ها اوکراینی مجبور به ترک کشورشان شده‌اند- REUTERS/Darrin Zammit Lupi

پناهجویی اوکراینی که خانواده‌‌ای در بریتانیا میزبان او است، می‌گوید هر روز که از خواب بیدار می‌شود، نگران است که اگر مجبور به نقل مکان از محله جدید‌شان شوند، پسر خردسالش دوباره آسیب روحی ببیند.تانیا اورلووا در ماه آوریل همراه با دانیلو، پسر هشت ساله‌اش، و لیوبو، مادر ۷۴ ساله‌اش، در چارچوب برنامه «خانه‌هایی برای اوکراین» (Homes for Ukraine) به بریتانیا آمد.

میزبان آن‌ها خانواده‌ای سه نفره در «های‌وایکم» (High Wycombe) در باکینگهام‌شایر، با ماندن‌ آن‌ها به مدت ۹ تا ۱۰ ماه موافقت کرده‌اند.

اورلووا گفت که میزبانان‌شان «بسیار کمک حال و حامی»‌اند، اما «کاملا طبیعی» است که بخواهند در مقطعی فضای زندگی‌شان را بازپس گیرند، و برای خانواده او نیز راحت‌تر است که خانه اختصاصی خودش را داشته باشد.

این زن ۴۴ ساله اهل کی‌یف شروع به جست‌وجوی مسکن اجاره‌ای در وب‌سایت‌های «رایت‌موو» (Rightmove) و «زوپلا» (Zoopla) کرده است، اما می‌گوید نداشتن پیشینه اعتباری در بریتانیا باعث مشکلاتی برای او شده است، و ملک نیز در منطقه‌ سکونت‌شان «گران است».

او می‌گوید: «اکنون ما به بریتانیا آمده‌ایم، واقعا خیلی نازنین و مهمان‌نوازند.»

«در عین حال، احساس می‌کنم در فضای افسانه‌ سیندرلا قرار گرفته‌ایم؛ هر چه داریم عالی است – لباس‌های زیبا، مکان‌های زیبا، و کالسکه‌ای زیبا - اما در موعد مشخصی قرار است کالسکه ما به کدو تنبل تبدیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورلووا در یک موسسه خیریه محلی کار می‌کند، پسرش در مدرسه جا افتاده، و اعضای خانواده‌‌ در مطب یک پزشک عمومی پرونده دارند.

او می‌گوید: «و حالا - اگر نتوانم در باکینگهام‌شایر، که محله‌ای گران است، آپارتمانی پیدا کنم، چه؟ اگر مجبور شوم جابه‌جا شوم، چه می‌شود؟ چه می‌شود اگر مجبور شوم از های‌وایکم، جایی که اکنون در آن اقامت داریم، به مکان دیگری نقل مکان کنم، و در نتیجه جابه‌جایی مجدد، دوباره به فرزندم لطمه روحی بزنم؟»

او افزود: «آدم از خواب که بیدار می‌شود فکرش همین است. چکار کنم؟ بعد باید چکار کنم؟ قدم بعدی من چیست؟»

چهارشنبه [۲۴ اوت] شش ماه از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد. حدود ۸۱ هزار و ۷۰۰ پناهنده در چارچوب برنامه «خانه‌هایی برای اوکراین» به بریتانیا آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شد که میزبانان دست‌کم شش ماه پذیرای آن‌ها باشند.

پناهندگانی که مدت اقامت آن‌ها دارد به پایان می‌رسد، باید مستقلا یا با کمک ضامن مالی دیگر، محل اقامت دیگری پیدا کنند.

طبق تحقیق اداره ملی آمار (او‌ان‌اس)، ۲۳ درصد میزبانانی که نمی‌خواهند این رویه بیش از شش ماه ادامه یابد، علت را هزینه‌های فزاینده زندگی و ناتوانی مالی‌شان ذکر کرده‌اند.

شوراها نگراننند که مبادا بی‌خانمانی افزایش یابد و آمار دولت این کشور نشان می‌دهد که از ۲۹ ژوئیه دست‌کم ۱۳۰۰ خانواده پناهجوی اوکراینی بی‌خانمان شده‌اند، یا در معرض خطر بی‌خانمانی قرار دارند.

اورلووا در تدوین نامه سرگشاده‌ای خطاب به دولت، به پناهجویان کمک کرده و پیشنهاد کرده است که به آنان در یافتن اقامتگاه دائمی کمک کند.

در این نامه که با هماهنگی «بنیاد پناهجویی» (Sanctuary Foundation) تنظیم شده، آمده است که پناهجویان در تلاش برای اجاره خانه با «موانع جدی» مواجه‌اند و این کار «از عهده» بسیاری از آنان که هم‌اکنون تحت حمایت‌اند، «خارج است.»

پیشنهادها عبارتند از ایجاد امکان اجاره یک مکان برای چند خانواده‌ و حصول اطمینان از دسترسی این خانواده‌ها به دوره‌های فشرده آموزش زبان انگلیسی، تا زودتر بتوانند درآمدی کسب کنند.

سایر پیشنهادها عبارتند از ایجاد پایگاه داده‌ای از مالکانی که حاضرند به اوکراینی‌ها ملک اجاره دهند و تامین بسته‌های انگیزشی مالی؛ احتمالا در قالب کمک‌هزینه مالیات بر دارایی.

سخنگوی شورای «باکینگهام‌شایر کانتی» گفت، یافتن اقامتگاه در بعضی جاها «به علت کمبود اقامتگاه و هزینه‌های زیاد مسکن» دشوار خواهد بود.

او گفت: «می‌خواهیم به مهمانان‌ اوکراینی‌مان تا حد ممکن کمک کنیم و راه‌حل‌هایی بیابیم که نیاز به همکاری تمام بخش‌های دولتی، خصوصی و داوطلبانه دارد.»

این شامل تمدید مهلت ماندن آنان نزد حامیان کنونی، یافتن حامیان جدید، اجاره خانه از سوی خود افراد (که ممکن است شورا بتواند سپرده ضمانت‌نامه را تامین کند و یک ماه اجاره را از پیش بپردازد) و ثبت‌نام برای دریافت مسکن گروهی می‌شود؛ هرچند، به علت فراوانی تقاضا احتمالا زمان انتظار طولانی خواهد بود.

کاترینا، مادری با دو فرزند، از اوایل ماه مه با میزبانانی در «ویسال»، روستایی نزدیک ناتینگهام، زندگی کرده است. پسر ۱۴ ساله و دختر چهار ساله‌اش حالا هر دو به مدرسه روستا می‌روند.

پشتیبانان این خانواده به آنان کمک «زیادی» کرده‌اند، اما به علت تعهدهایی که از پیش داشته‌اند، فقط تا اوایل نوامبر می‌توانند میزبان آنان باشند. کاترینا گفت که می‌کوشند حامی دیگری در نزدیکی مدرسه بچه‌ها پیدا کنند که بتواند تا وقتی کلاس انگلیسی‌اش تمام شود، از آنان پشتیبانی کند.

او گفت: «سه هفته پیش درخواست خود را با شورا مطرح کردیم، اما فعلا پاسخ قاطعی نداده‌اند. «خیلی نگران مسائل نامعلومم. می‌خواهم به ثبات و قراری برسیم. می‌خواهم فرزندانم آینده بهتری داشته باشند. مصمم‌ام برای تامین آینده فرزندانم کاری کنم.»

وزارت مسکن، جوامع، و دولت محلی، اعلام کرد که در حال تماس با پشتیبانان و پناهجویان اوکراینی برای تعیین گام‌های بعدی و میزان حمایت ممکن است. این وزارتخانه توضیح نداد که این گام‌ها و حمایت‌ها چیست، و اینکه آیا تماس گرفتن با افراد هم‌اکنون آغاز شده است، یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان