تقاضای خرید میوه ۶۰ درصد کاهش یافت

اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی: با وجود کاهش ۴۰ درصدی قیمت‌‌‎ها در ایام محرم، بازار میوه تعریفی ندارد

میوه‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر از نرخ میدان مرکزی به دست مردم می‌رسند - tejaratnews

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی، از کاهش ۶۰ درصدی خرید میوه در روزهای محرم خبر داد و گفت: «بازار میوه و سبزی تعریفی ندارد.»

به گفته این فعال صنفی، همه‌ساله در ایام محرم به سبب حضور مردم در هیئت‌های مذهبی، تقاضا برای خرید میوه کاهش پیدا می‌کند؛ با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید میوه در ماه محرم ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های پیش، ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته؛ این در حالی است که قیمت‌ها نیز نسبت به هفته گذشته  تا ۴۰ درصد کمتر شده بودند.

دارایی‌نژاد قیمت کنونی یک کیلو توت‌فرنگی در میدان مرکزی را ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت که یک کیلو سیب گلاب نیز بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی، در حال حاضر قیمت هر کیلو آلبالوی رسمی در میدان مرکزی، ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، هلو انجیری ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان و زردآلو ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است. همچنین هر کیلو سیب‌زمینی ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان و پیاز هفت تا ۱۰ هزار فروخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این‌ها قیمت‌های اعلامی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی‌اند و قیمت‌های فعلی بازار با این ارقام متفاوت‌اند. بررسی‌های میدانی از فروشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که میوه‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر از نرخ میدان مرکزی به دست مردم می‌رسند و تازه این ارقام نیز بهای انواع میوه در ایام محرم است. طبق پیش‌بینی‌ها، پس از پایان دهه اول محرم، قیمت‌ها دوباره افزایش خواهند یافت؛ با این حال مصطفی‌ دارایی‌نژاد احتمال داد که رکود بازار همچنان ادامه پیدا می‌کند.

کاهش تقاضای خرید میوه با کاهش قدرت خرید مردم ارتباط مستقیم دارد. پیش‌تر اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، هشدار داده بود که در صورت تداوم وضعیت فعلی، فروش میوه در ایران دانه‌ای می‌شود. به گفته این فعال صنفی، بسیاری از مردم سرگردان‌اند و نمی‌دانند پول خود را به خرید کدام‌یک از کالاهای اساسی اختصاص دهند.

در سوی دیگر ماجرا، فروشندگان میوه قرار دارند که می‌گویند محصولات خود را با هزینه بالا تهیه می‌کنند اما از آنجا که خریداری وجود ندارد، میوه‌ها خراب و دور ریخته می‌شوند.

پیش‌تر اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، از افزایش تقاضا برای خرید میوه‌های دورریز خبر داده و گفته بود: «هرچند میوه‌های دورریز قبلا هم مشتری خود را داشت، این مشتریان افراد بسیار ضعیف جامعه و تولیدکنندگان فراورده‌های میوه بودند؛ اما طبق گزارش همکاران ما، متقاضیان این نوع میوه‌ها در حال افزایش است.»

به گفته این فعال صنفی، افزایش تقاضا برای میوه‌های دورریز نشانه‌ سقوط بخش بیشتری از مردم به طبقات ضعیف‌تر اقتصادی است که در نتیجه شرایط نامساعد اقتصادی به وجود آمده است.

کاهش تقاضای تنها به خرید انواع میوه محدود نیست و دیگر اقلام خوراکی را نیز شامل می‌شود. قاسمعلی حسنی، دبیر بنکداران مواد غذایی، در گفت‌وگوی اخیر خود با سایت دیده‌بان ایران، از کاهش چشمگیر خرید مواد غذایی پرده برداشت و گفت: «برای کالاهای موجود، خریداری وجود ندارد.»

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ کالاهای خوراکی در تیرماه ۱۴۰۱ نیز آشکار می‌کند که نرخ برخی اقلام خوراکی نسبت به ماه مشابه در سال قبل، بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد