برخی خوراکی‌ها در تیرماه بیش از ۳۰۰ درصد گران شدند

نرخ تورم تیرماه امسال نیز در مقایسه با پارسال حدود ۵۴ درصد بود

رئیسی و مقام‌های دولتش مدعی‌اند که گرانی‌ها را با پرداخت یارانه ۳۰۰ هزارتومانی جبران کرده‌‌اند‌ـ MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

افزایش چندین برابری بهای مواد خوراکی در ماه‌های اخیر خطر سوءتغذیه و گرسنگی در میان اقشار فقیر جامعه ایران را افزایش داده است. فعالان اقتصادی بخش‌های مختلف از کاهش چشمگیر خرید مواد خوراکی خبر داده‌اند و تولیدکنندگان می‌گویند با وجود افزایش قیمت‌ها، کمتر سود می‌برند و بیشتر زیان می‌کنند.

قاسمعلی حسنی، دبیر بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران، فرازوفرودهای قیمتی زیاد مواد خوراکی را در دولت رئیسی تایید کرد و با اشاره مصداقی به برخی مواد خوراکی گفت: «برای مثال، قیمت شکر سال قبل در همین تاریخ ۱۲۵۰۰ تومان بود، شهریور سال ۱۴۰۰ به ۱۳۵۰۰ رسید و دی‌ماه همین سال ۹ درصد ارزش‌افزوده نیز به آن اضافه شد. بهای آن در اسفندماه به ۱۶۵۰۰ تومان به‌علاوه ۹ درصد ارزش‌ افزوده رسید و در سال جاری، تا ۱۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد.»

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به افزایش ۱۹۱ درصدی قیمت ماکارونی پس از حذف ارز ترجیحی نیز اشاره کرد و گفت که موارد مشابهی درباره دیگر مواد غذایی نیز وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روغن، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و برنج از جمله مواد خوراکی بودند که قیمت‌ آن‌ها پس از حذف ارز ترجیحی در ماه‌های اخیر چندین مرتبه افزایش یافت. به گفته قاسمعلی حسنی اکنون تولید‌کنندگان رب گوجه‌فرنگی نیز درخواست افزایش قیمت داده‌اند.

به گفته دبیر بنکداران مواد غذایی از فروردین ۱۳۹۷ تاکنون، قیمت مواد غذایی ۹ مرتبه افزایش یافته است، با این حال، هیچ‌وقت مثل شرایط کنونی درآمد مصرف‌کنندگان با بهای مواد خوراکی فاصله نداشته و همین مسئله موجب شده است که بازار مواد غذایی دچار رکود شود به‌طوری‌ که خریداری برای کالاهای موجود وجود ندارد. این فعال اقتصادی به افزایش نرخ دستمزد کارگران و دو برابر شدن هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت که تولیدکنندگان راهی جز بالا بردن قیمت‌ها نداشتند.

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ کالاهای خوراکی در تیرماه ۱۴۰۱ آشکار می‌کند که نرخ تورم برخی اقلام خوراکی نسبت به ماه مشابه در سال قبل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت روغن مایع با ۳۲۷ درصد افزایش، روغن نباتی جامد با بیش از ۲۸۰ درصد، برنج ایرانی درجه‌یک با ۱۸۸ درصد، رکورد گرانی اقلام خوراکی را زدند.

بهای لبنیات نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت. این گزارش افشا می‌کند که برخی دیگر از مواد خوراکی نیز در مدت یک ماه حدود ۲۵ درصد گران شدند. نرخ تورم تیرماه امسال نیز در مقایسه با پارسال حدود ۵۴ درصد بود. بر اساس این گزارش، ‌تورم نقطه‌به‌نقطه مواد غذایی در تیرماه امسال در ۱۰ استان به حدود ۱۰۰ درصد رسید و هم‌زمان شکاف تورمی میان دهک اول تا دهم به ۱۰ درصد نزدیک شد.

به‌تازگی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم از افزایش ۵۰ درصدی قیمت میوه و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آن در یک سال گذشته پرده برداشت. ناصر نبی‌پور، رئیس‌ هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران، نیز از کاهش مصرف تخم‌مرغ در میان ایرانیان خبر داد.

حمیدرضا علوی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر هم افشا کرد که مصرف نوشابه از شیر پیشی گرفته است زیرا به گفته او، یک بطری ۱.۵ لیتری شیر در حال حاضر ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان تمام می‌شود اما قیمت نوشابه در همین اندازه ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان است.

با وجود این شواهد، رئیسی و مقام‌های دولت او از عملکرد اقتصادی خود دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که گرانی‌ها را با پرداخت یارانه ۳۰۰ هزارتومانی جبران کرده‌‌اند.

بیشتر از اقتصاد