گاردین: توافق هسته‌ای نمی‌تواند مهار‌کننده حکومت ایران باشد

محمد مرندی در واکنش به انتشار این مقاله در روزنامه گاردین کشورهای غربی را به «نژادپرستی» متهم کرد

در بخشی از این مقاله رهبر جمهوری اسلامی ایران فردی متوهم توصیف شده که گمان می‌کند آمریکا رو به‌زوال است -- CARLOS BARRIA / POOL / AFP

نزدیک به‌ یک هفته از پاسخ رسمی جمهوری اسلامی ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌گذرد و گمانه‌زنی‌ها از مواضع دولت آمریکا، نتیجه نهایی مذاکرات وین، و دورنمای فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران ادامه دارد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حکومت ایران، روز یکشنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ (۲۱ اوت ۲۰۲۲)، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به انتشار مقاله‌ تازه‌ای در روزنامه گاردین، نوشت: «این نژادپرست‌های غربی بهتر از برده‌داران قرن نوزدهم نیستند. فریب زبان سیاسی درست آن‌ها را نخورید.»

روزنامه گاردین در مقاله‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، ضمن اشاره به سیاست‌های داخلی و بین‌المللی حکومت ایران و رویکردهای ایدئولوژیک حاکمان تهران، نوشت حتی اگر توافقی هم به‌دست آید، این توافق نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری سیاست‌هایش بازدارد.

گاردین در ابتدای مقاله روز یکشنبه خود با اشاره به حمله اخیر در آمریکا به سلمان رشدی، نویسنده سرشناس بریتانیایی، نوشت هرچند جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این حمله را رد کرده است، اما شخص علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، و رسانه‌های وابسته به‌ او بارها چنین از حمله‌هایی تجلیل کرده‌اند.

گاردین در ادامه یادداشت خود، ضمن «پوسیده» و «ارتجاعی» توصیف کردن حاکمان نظام جمهوری اسلامی ایران، نوشت کشورهای غربی چگونه می‌توانند به چنین نظام سیاسی‌ای اعتماد کنند؟ 

به ‌نوشته نویسنده گاردین، خاستگاه مواضع «ضدغربی» و «ضدآمریکایی» خامنه‌ای، به ریشه‌های ایدئولوژیک و الاهیاتی نظام حاکم بر ایران برمی‌گردد.

به‌نوشته گاردین، سیاست‌های علی خامنه‌ای در طول سه ‌دهه گذشته، ایران را به ورطه فروپاشی کامل اقتصادی و زیست‌محیطی کشانده است. نویسنده این مقاله تاکید کرد تورم در ماه ژوئن ۲۰۲۲ در ایران به بیش از ۵۲ درصد رسیده  است و دست‌کم ۳۰ درصد از شهروندان ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کاهش یارانه‌های دولتی مواد غذایی، شرایط را وخیم‌تر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین در بخش دیگری از مقاله روز یکشنبه خود، ضمن اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به‌منظور نزدیکی بیشتر به روسیه، نوشت علی خامنه‌ای نیز مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، دچار توهم است و ایالات متحده را یک قدرت رو به زوال معرفی می‌کند.

در بخش دیگری از این مقاله به مواضع اسرائیل و انتخابات پیش روی این کشور در ماه نوامبر اشاره شده است. نویسنده گاردین می‌نویسد اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای سابق این کشور، در انتخابات پاییز امسال دوباره قدرت را به دست آورد، احتمال رویارویی مستقیم تهران و تل‌آویو وجود دارد.

بامداد امروز نیز وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، در گزارشی به ‌نقل از چند مقام آمریکایی و اسرائیلی نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، طی روزهای گذشته کوشیده است تا مقام‌های اسرائیلی را نسبت به دو موضوع مطمئن کند: نخست اینکه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران قریب‌الوقوع نیست و دیگر دومین موضوع اینکه در صورت توافق، دولت او قرار نیست امتیاز تازه‌ای به تهران بدهد.

با این حال، به‌ نوشته آکسیوس اگر توافق هسته‌ای با حکومت ایران، پیش از برگزاری انتخابات ماه نوامبر در اسرائیل اعلام شود، این موضوع می‌تواند به مثابه یک ابزار تبلیغاتی در اختیار بنیامین نتانیاهو، رقیب اصلی یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی، قرار گیرد تا علیه او یک کارزار تبلیغاتی راه بیندازد. 

نویسنده مقاله گاردین ادعا می‌کند خامنه‌ای به «دشمنی با آمریکا» نیاز دارد و سپس می‌پرسد آیا عکس این موضوع نیز صادق است؟ به ‌نوشته گاردین، مدت‌ها است که حکومت ایران برای ترساندن رای‌دهندگان و جلب حمایت از اسرائیل، ابزار مهمی برای جناح‌ راست ‌جمهوری‌خواه آمریکا بوده است.