دست‌نوشته گالیله جعلی از آب در آمد

جاعل در دهه ۱۹۳۰ به جرم جعل اسناد دستگیر شده بود

گمان می‌رفت این سند، پیش‌نویس نامه‌ ارسالی گالیله به والی ونیز درباره تلسکوپی که در سال ۱۶۰۹ ساخته شد، باشد - University of Michigan

دانشگاه میشیگان اعلام کرد دست‌نوشته‌ صدساله‌‌ای که در اختیار داشت و منتسب به گالیله بود، در واقع از جعل‌های یک جاعل معروف است.

گمان می‌رفت این سند، پیش‌نویس نامه‌ ارسالی گالیله به والی ونیز درباره تلسکوپی که در سال ۱۶۰۹ ساخته شده بود، باشد.

ظاهرا گالیله وقتی که از این تلسکوپ برای رصد کردن قمرهای سیاره مشتری استفاده می‌کرد، در نیمه پایین این دست‌نوشته یادداشت‌هایی انجام داده بود.

تحقیق در مورد این سند را یک استاد کرسی تاریخ دانشگاه ایالتی جورجیا آغاز کرد و دریافت در واقع فردی به نام توبیا نیکوترا که در دهه ۱۹۳۰ به جرم یک جعل دیگر به زندان افتاده بود، آن را ساخته است.

تاجری به نام تریسی مک گرگور در دیترویت که کتاب و دست‌نوشته جمع می‌کرد در سال ۱۹۳۸ این سند را به این دانشگاه هدیه داد. این سند قبلا در تملک نگارخانه هنری اندرسون آمریکا بود که کتابخانه مجموعه‌دار ثروتمندی به نام رودریک تری را به فروش گذاشته بود. این سند جزو مجموعه دست‌نوشته‌های تری بود و ظاهرا کاردینال پیترو مافی، اسقف اعظم پیزا اصل بودن آن را تایید کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گویا این کاردینال هم این سند جعلی را با نامه‌ای به امضای گالیله در مجموعه شخصی خودش مقایسه کرده بود.

نیک ویلدینگ، استاد کرسی تاریخ دانشگاه میشیگان به جعلی نبودن این نامه شک کرد و در مه ۲۰۲۲ با ارسال ایمیلی به پابلو آلوارز، سرپرست موزه دانشگاه تردیدش را با او در میان گذاشت. او در گذشته نیز جعلی بودن اسناد دیگری منتسب به گالیله را کشف کرده بود که نسخه‌ای از رساله فلکیه متعلق به یک فروشنده کتاب‌های نادر در شهر نیویورک ازجمله آن‌ها است.

ویلدینگ در نهایت به این نتیجه رسید که نیکوترا این دست‌نوشته را جعل کرده است. کارشناسان دانشگاه نیز با بررسی این دست‌نوشته و شواهد ویلدینگ با نتیجه‌گیری او موافقت کردند.

دونا آل هیوارد، رئیس موقت کتابخانه دانشگاه میشیگان به نیویورک‌تایمز گفت: «وقتی اولین بار متوجه شدیم گالیله ما در واقع گالیله نیست، خیلی برایمان ناخوشایند بود.»

این دانشگاه تصمیم گرفت یافته‌هایشان را با عنوان اقدامی در چارچوب رعایت شفافیت به اطلاع عموم برساند.

هیوارد می‌گوید: «پنهان کردن این موضوع ضد دیدگاه‌های ما است.»

طبق یافته‌های این تحقیق ته‌نقش (رمزشناسی) روی این سند هرگز پیش از سال ۱۷۷۰ روی اسناد دیده نشده است و بنابراین غیرممکن است این سند اصل باشد.

در ضمن هیچ ردی از وجود این سند پیش از سال ۱۹۳۰ وجود ندارد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان