صدها نفر مقابل کتابخانه نیویورک در حمایت از سلمان رشدی تجمع کردند

حاضران در این تجمع، بخشی از آثار نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را با صدای بلند خواندند

صدها نفر، روز جمعه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد)، مقابل کتابخانه عمومی نیویورک تجمع کردند تا حمایت خود را از سلمان رشدی نشان دهند. گردهمایی حامیان رشدی، نویسنده‌ای که هفته پیش در یک رویداد ادبی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت، با نظارت پلیس و ماموران ضد تروریسم آمریکا همراه بود.

به گزارش رویترز، برخی از حاضران در این تجمع بیش از ۴۰۰ نفری، برنوشته‌هایی را در دست داشتند که در کنار تصویر سلمان رشدی جمله‌ای از این نویسنده نقل شده بود مبنی بر این‌که «اگر به آزادی خود مطمئن نیستیم، پس آزاد نیستیم.»

هادی مطر ۲۴ ساله، مردی که به سلمان رشدی حمله کرد، اعلام بی‌گناهی کرده، اما اکنون با اتهام اقدام به قتل و تعرض درجه دو مواجه است. مطابق قوانین ایالت نیویورک، «اقدام به قتل درجه دو» معمولا بین پنج تا ۱۵ سال زندان در پی دارد. برخی منابع امکان افزایش این حکم به ۲۵ سال را نیز مطرح کرده‌اند.

این در حالی است که اگر او با اتهام «اقدام به قتل درجه یک» مواجه بود، این محکومیت احتمالا به حبس ابد افزایش می‌یافت. اتهام مجزای «تعرض درجه دو» نیز در ایالت نیویورک با حداقل دو و حداکثر هفت سال زندان همراه است.

در گردهمایی روز جمعه، کولوم مک‌کان، رمان‌نویس ایرلندی، هری کونزرو، نویسنده بریتانیایی و تعدادی دیگر از فعالان فرهنگی، بخش‌هایی از آثار سلمان رشدی را از بالای پله‌های شعبه اصلی کتابخانه عمومی نیویورک با صدای بلند برای دیگران خواندند.

شرکت‌کنندگان در این مراسم همچنین از نگرانی‌های خود و سایر نویسندگان پس از حمله به رشدی سخن گفتند. آن‌ها با اعلام این‌که از ابراز عقیده‌ در مورد مسائل مختلف نمی‌ترسند، تذکر دادند که گاهی لازم است تدابیر امنیتی شدیدتری برای برخی نشست‌های ادبی فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان ضمن محکوم کردن حمله به سلمان رشدی، به تجربه تهدیدها و آزار و اذیت‌هایی که متحمل شده‌اند، اشاره کردند. رویا حکاکیان، نویسنده ایرانی - آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: «همه ما درخطریم، اما برخی از ما بیشتر و آشکارتر از بقیه در معرض خطر قرار داریم.»

پیش از این، راندا جرار، نویسنده مسلمان کتاب «عشق، یک کشور سابق است» نیز به تهدیدهایی که علیه او و فرزندش صورت گرفته اشاره کرده بود.

او گفته بود که پس از توییتی درباره باربارا بوش، بانوی اول پیشین ایالات متحده، منتقدان آدرس خانه و شماره تلفنش را در فضای مجازی منتشر کردند. هنگامی که باربارا بوش در سال ۲۰۱۸ درگذشت، جرار طی اظهارنظری درباره این‌که بیشتر جوامع سیاه‌پوست در اثر طوفان کاترینا آواره شده‌اند، او را یک نژادپرست شگفت‌انگیز توصیف کرد.

به گفته این نویسنده، هر تهدیدی که دریافت می‌کرد، به مسلمان بودنش اشاره داشت و به او هشدار می‌دادند به جایی بازگردد که از آنجا آمده است. این تهدیدها تا جایی ادامه داشت که او به ناچار نقل‌مکان کرد و از یک شرکت خواست اطلاعات خصوصی او را از اینترنت پاک کنند.

میریام گوربا، یک نویسنده مهاجر نیز گفت که بارها از طریق تلفن و اینترنت، تهدیدهای خشونت‌آمیزی دریافت کرده است. او پس از انتقاد از جنین کامینز در سال ۲۰۲۰ به دلیل این‌که در نوشتن رمان «خاک آمریکایی»، بر زنی مکزیکی متمرکز بود که از یک کارتل مواد مخدر فرار کرد تا زندگی جدیدی را در ایالات متحده با عنوان یک فرد غیرقانونی بسازد، با تهدید مواجه شد.

بیشتر از جهان