ماموران زندان برای انتقال سعدا خدیرایی به زندان از او درخوست پول کردند

هه‌نگاو از احتمال از دست دادن بینایی چشم چپ سعدا خدیرزاده، پس از اقدام به خودکشی، خبر داده است

«آلا» نوزاد دو ماهه سعدا کماکان در بهداری زندان تحت مراقبت است. سعدا خدیرزاده قبل از اقدام به خودکشی خود به آلا چند قرص خواب‌آور خورانده بود - ایندیپندنت فارسی

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از احتمال از دست دادن بینایی چشم چپ سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی، خبر داده است. خدیرزاده سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در بند زنان زندان مرکزی ارومیه خود را حلق‌آویز کرد. او پیش از اقدام به خودکشی به نوزاد دوماهه‌ خود چند قرص خواب خورانده بود.

سعدا خدیرزاده که چشم چپش آسیب جدی دیده است، تا به امروز توانایی دیدن ندارد. او همچنین از ناحیه گردن، چشم و سر دچار ورم و خون مردگی شده و مسئولان زندان تا کنون او را به مراکز درمانی خارج از زندان جهت انجام درمان اعزام نکرده‌اند.

به گزارش هه‌نگاو، با وجود حال وخیم این زندانی سیاسی و فرزندش، مسئولان زندان برای انتقال او به مراکز درمانی خارج از زندان درخواست وجه نقد کرده‌ا‌ند. بر اساس این گزارش، روز جمعه، ۲۸ مرداد، علی‌رغم وضعیت حاد جسمانی، این زندانی سیاسی به مدت چهار ساعت به بند قرنطینه زندان منتقل شده بود.

«آلا» نوزاد دختر دو ماهه سعدا در بهداری زندان کماکان تحت مراقبت است. پیش از این اعلام شده بود که سعدا قبل از اقدام به خودکشی خود به آلا چند عدد قرص خواب‌آور خورانده بود.

سعدا خدیرزاده روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، توسط تیمی متشکل از ماموران اداره اطلاعات ارومیه و حفاظت اطلاعات زندان به مکان نامشخصی برده شده و ساعت‌ها تحت فشار و بازجویی ماموران امنیتی بوده است. ماموران امنیتی به دنبال پیدا کردن کانال ارتباطی سعدا با بیرون از زندان و چگونگی انتشار اخبار در مورد وضعیت خود و نوزادش بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هه نگاو ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری ارومیه، داریوش بخشی رئیس زندان ارومیه و شخصی به نام «بابکی» از اداره اطلاعات ارومیه در معیت تیم بازجویی، سعدا خدیرزاده را ناچار به اعتراف اجباری در مقابل دوربین کرده‌اند. بازجویان از او خواسته‌اند تا وضعیت زنان در زندان ارومیه را بسیار مطلوب عنوان کند و مدعی شود که تمامی امکانات و خدمات سلامت به او و نوزادش به طور منظم ارائه شده است. نیروهای امنیتی همچنین از خدیرزاده خواستند تا تمامی اخباری را که از بند زنان ارومیه در این خصوص در خارج از کشور منتشر می‌شود، تکذیب کند.

در همین راستا ماموران امنیتی با تحت فشار قرار دادن سعدا خدیرزاده اظهار داشته‌اند که چنانچه در مقابل دوربین ظاهر نشود، پرونده‌ای پزشکی در خصوص سلامت روانی وی تشکیل و فرزندش را به بهزیستی تحویل خواهند داد.

پس از این اتفاق، خبر خودکشی سعدا منتشر شد. سعدا خدیرزاده، پنجشنبه ۲۷ مرداد، دو روز پس از احضار به اداره تروریستی اطلاعات و حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه، در بند زنان این زندان خود را حلق‌آویز کرد و به فرزند دو ماهه‌ خود نیز قرص خوراند. دیگر زندانیان با عکس‌العمل به‌موقع، روسری را که این زندانی با آن خود را حلق‌آویز کرده بود، از گردنش باز کردند و در حالی که وضعیت جسمانی این زندانی و فرزندش بسیار وخیم بود، آن‌ها را به بهداری زندان منتقل کردند.