روزهای خوش سربازان امارت؛ مردم در جشن‌های طالبان غایب‌اند

حاجی مالی خان به اعضای طالبان: نگذارید به رسمیت نشناختن امارت در جهان روحیه شما را تضعیف کند

امسال طالبان از برگزاری جشن‌های مردمی به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان جلوگیری کردند-عکس:خبرگزاری باختر

طالبان پس از برگزاری رژه‌ خیابانی در تاریخ ۲۴ مرداد، به مناسبت یک سالگی سلطه بر افغانستان، روز جمعه، ۲۸ مرداد هم به مناسبت صدوسومین سالگرد استقلال افغانستان رژه‌ خیابانی و گردهما‌یی‌ برگزار کردند. در تمامی این تجمع‌ها و رژه‌های طالبان، فقط اعضای این گروه شرکت داشتند و هیچ‌یک از شهروندان افغانستان، کارمندان و مقام‌های دولت پیشین افغانستان در آن‌ها حضور نداشتند. در برخی از شهرها، کودکان و نوجوانان با کاروان‌های نظامیان طالبان که در حال رژه بودند و سرودهای جهادی پخش می‌کردند، همراهی کردند.

در سال‌های گذشته، ۲۸ مرداد که در تقویم افغانستان سالروز استقلال نامیده می‌شد، به صورت گسترده جشن گرفته می‌شد. روسای‌جمهوری افغانستان به این مناسبت سخنرانی می‌کردند و در شهرها نیز جشن‌های کوچک و بزرگی برپا می‌شد اما امسال طالبان از برگزاری جشن‌های مردمی جلوگیری کردند.

روز پنجشنبه، شماری از نوجوانان در ننگرهار در حالی که پرچم ملی افغانستان را در دست داشتند، صدا می‌زدند «استقلال مبارک» اما افراد طالبان آنان را تهدید کردند و مانع از حضورشان در مرکز شهر شدند. ویدیوهایی که از این جریان در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد طالبان برای پراکنده کردن این جوانان که پرچم ملی افغانستان را با خود داشتند، شلیک تیر هوایی متوسل شده‌اند تا از تجمع بیشتر مردم جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، تنها یک مرکز درمانی به نام «مجموعه پزشکی امیری» در شهر کابل، با حضور شماری از کارمندان زنان و مرد خود، سالروز استقلال افغانستان را با برافراشتن پرچم ملی افغانستان جشن گرفت. این مرکز درمانی تصاویری از مراسم جشن سالروز استقلال افغانستان را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشت. طالبان هنوز به برگزاری این جشن که در آن، زنان و مردان در کنار هم حضور داشتند و در حیاط این مرکز درمانی پرچم ملی افغانستان را برافراشتند، واکنشی نشان نداده‌اند.

در کنار رژه‌هایی که اعضای طالبان با خودروها و تسلیحات آمریکایی در شهرهای افغانستان برگزار کردند، مقام‌های این گروه نیز با حضور در تجمع‌هایی در کابل، ننگرهار و چند شهر دیگر، در مورد استقلال افغانستان، شکست بریتانیا، شوروی و آمریکا در جنگ‌های افغانستان صحبت کردند.

ملا یعقوب که در مقر وزارت دفاع طالبان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «افغان‌ها در طول تاریخ ثابت کردند که نمی‌توانند زندگی برده‌وار را بپذیرند و آماده‌اند که برای زندگی آزادانه، خود را قربانی کنند.»

وزیر دفاع طالبان افزود که این گروه حاضر است با هر کشوری تعامل داشته باشد اما دستوراتی را که برخلاف عقاید و منافع افغان‌ها باشد، نمی‌پذیرند.

حاجی مالی خان، معاون ستاد ارتش طالبان، هم گفت که این گروه باید با تمام توان از سلطه بر افغانستان که پس از ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان و ناتو به دست آمد، حفاظت کنند. حاجی مالی خان خطاب به اعضای طالبان گفت: «به خاطر اینکه دنیا ما را به رسمیت نشناخت، روحیه‌تان را از دست ندهید. با تمام توان تلاش کنید تا کشور روی پای خودش بایستد.»

شماری دیگر از مقام‌های طالبان نیز با ادعای اینکه سلطه طالبان بر افغانستان به جنگ طولانی در این کشور پایان داده است، گفتند که امارت طالبان حاضر است با جهان وارد تعامل باشد اما دستوراتی را که خلاف شریعت باشد،‌ هرگز نمی‌پذیرد.

علاوه بر غیبت مردم در جشن‌های طالبان، مقام‌های طالبان در سخنرانی‌های ۲۴ و ۲۸ مرداد خود به مناسب یک سالگی سقوط کابل و سالروز استقلال افغانستان، به گسترش فقر، بیکاری و کشته شدن غیرنظامیان در حملات داعش خراسان هیچ اشاره‌ای نکردند.