«گام بعدی دولت گران کردن بهای بنزین است»

حسین راغفر، استاد دانشگاه: «راه‌حل‌هایی که می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند وجود دارد، اما عزم سیاسی برای آن وجود ندارد»

مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند که در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، به‌جای خودروها، از این پس، افراد یارانه بنزین می‌گیرند‌ـ ATTA KENARE / AFP

ابراهیم رئیسی در وعده‌های ماه‌های اخیر خود به‌تناوب گفته بود که دارو، نان و بنزین گران نمی‌شود، با این حال دولت او دستور حذف ارز ترجیحی دارو را صادر کرد و با طرح توزیع نان کارتی، طرح افزایش قیمت نان را نیز کلید زد.

پیش‌بینی حسین راغفر، اقتصاددان، این است که در گام بعدی قیمت بنزین نیز افزایش می‌یابد. به گفته او، این تصمیم فعلا به‌دلیل واکنش‌های اجتماعی به تاخیر افتاده است، اما حتی اگر امسال هم به تاخیر بیفتد، در ماه‌های اولیه سال آینده اجرایی خواهد شد.   

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» قابلیت اجرا در تمام نقاط ایران را ندارد، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «عده‌ای درون حاکمیت این طرح‌ها را سفارش می‌دهند و عده دیگری که آشنایی با وضعیت اقتصادی کشور ندارند این طرح‌ها را فرموله و صورت‌بندی می‌کنند.» 

مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند که در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، به‌جای خودروها، از این پس، افراد یارانه بنزین می‌گیرند. اما راغفر این طرح را دارای «مشکلات جدی» می‌داند زیرا به گفته او، بخش زیادی از جمعیت کشور در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی آنان به چنین فرصت‌هایی فراهم نیست. 

او در ادامه افزود: «در شرایط کنونی کشور، ۱۵ درصد جمعیت ما سواد خواندن و نوشتن ندارند و با توجه الکترونیکی بودن این خدمات، مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود و مردم را وارد چرخه دیگری از فساد فروش سهمیه‌ها در بازار می‌کند.» 

راغفر در ادامه، طرح بازتوزیع یارانه بنزین را مقدمه‌ گرانی بنزین خواند و تاکید کرد: «این کار حتما اتفاق خواهد افتاد چرا که دولت‌های سه دهه گذشته و خصوصا دولت فعلی برای تامین کسری بودجه راه‌حلی به ذهنشان نمی‌رسد، در حالی‌ که راه‌حل‌هایی که می‌تواند به کاهش قیمت‌ها نیز کمک کند وجود دارد، اما عزم سیاسی برای آن وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد، به‌تازگی اعلام کرد درباره افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۲ و تحت عنوان «طرح اصلاح قیمت» تصمیم‌گیری می‌شود.

او همچنین افزود که علت گران نشدن بنزین در سال جاری دستور ابراهیم رئیسی بود. سخنان این مقام دولتی آشکار می‌کند دولت به دلیل نگرانی از واکنش‌های اجتماعی گرانی بنزین را فعلا به تاخیر انداخته است. 

به باور حسین راغفر، دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته «مارپیچ تورمی» را دنبال کرده‌اند و از این پس نیز با همین فرمان پیش می‌روند.

به گفته او، افزایش قیمت ارز بالا رفتن نرخ تورم را به دنبال دارد و با افزایش قیمت کالاها، حامل‌های انرژی نیز گران می‌شوند. در نتیجه، مسائلی مانند قاچاق بنزین پیش می‌آید و دوباره افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت کالاها منجر می‌شود.

حسین راغفر در ادامه به وجود «ابر تورم» در ایران اشاره کرد و گفت که تورم لجام‌گسیخته زمانی است که نرخ ماهانه تورم بالای ۱۰ درصد باشد اما تورم ماهیانه ما ۱۲ درصد است و در برخی اقلام به ۲۵ درصد نیز می‌رسد. 

به گفته او، ابر تورم فعلی در سه عامل «افزایش قیمت ارز، بالا بردن شدید پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی» ریشه دارد، اما در ماه‌های اخیر حذف ارز ترجیحی کالاها یکی از اصلی‌ترین علت‌های این تورم بود. بر اساس پیش‌بینی او، نرخ تورم در ماه‌های آتی بیشتر نیز می‌شود. 

راغفر پیش‌تر نیز هشدار داده بود در صورت ادامه روند کنونی، شمار افراد فقیر جامعه بیشتر می‌شود و طبقه متوسط نیز به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

گزارش مرکز آمار ایران از قیمت کالاهای خوراکی در تیرماه ۱۴۰۱ آشکار می‌کند که نرخ تورم برخی اقلام خوراکی نسبت به ماه مشابه در سال قبل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت. با این حال، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، بارها ادعای کنترل تورم در دولت فعلی را مطرح کرده است.

بیشتر از اقتصاد