حذف ارز ترجیحی و قطع برق؛ افزایش هزینه و کاهش میزان تولید

خودروسازی بدترین صنعت از نظر سودآوری در بهار سال ۱۴۰۱ اعلام شده است

سه شرکت بزرگ خودروساز ایران سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند_ AFP

گزارش دو نهاد مطالعاتی در ایران نشان می‌‌دهد شاخص تولید تیرماه شرکت‌‌های صنعتی در بورس نسبت به خردادماه، پنج درصد کاهش داشته و قطعی برق از مهم‌ترین عوامل این افت تولید بوده است.

این موضوع در تازه‌ترین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی انعکاس یافته است.

در این گزارش‌ها آمده روند تولید در ایران نسبت به سال ۱۴۰۰ خوب بوده است، اما قطعی برق صنایع باعث شده تولیدات در تیرماه آسیب ببیند.

نرخ منفی ۱۵.۶ درصدی رشد تولید در بخش محصولات غذایی و منفی ۱۸.۹ درصدی محصولات کاغذی در خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۰، ازجمله این آسیب‌ها اعلام شده است.

کمبود برق در تابستان به قطعی برق بخش زیادی از صنایعی منجر شده است که به گفته مقام‌های مسئول الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند.

سیاست خاموشی صنایع بزرگ، یکی از آسان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای مدیریت بحران برق در شرایط اضطراری است، سیاستی پرهزینه که به افزایش قیمت محصول و تشدید گرانی‌ها در بازار منجر می‌شود.

این سیاست در صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی هم خود را نشان می‌دهد و می‌تواند به رکورد در بخش‌هایی از تولید منجر شود.

گزارش‌های دو مرکز پژوهشی می‌گوید سوددهی ۴۷۷ شرکت در مقابل زیان‌دهی ۶۸ شرکت بورسی، از شاخص‌های مهم وضعیت تولید در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ است. شاخصی که به احتمال فراوان در تابستان به واسطه قطعی برق، می‌تواند کاهش داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش نرخ تورم فصلی بخش صنعت از ۷.۸ درصد در زمستان سال ۱۴۰۰، به ۱۲.۵ درصد در بهار سال ۱۴۰۱، از دیگر داده‌های این گزارش‌ها‌ست که پیش‌بینی می‌شود این روند در صورت شکست مذاکرات برجام، تشدید شود.

پژوهشکده پولی و بانکی همچنین در گزارش خود تورم نقطه‌ای بخش صنعت غذایی در بهار سال ۱۴۰۱ را بیش از ۹۳ درصد اعلام کرده که بالاترین نرخ در چند سال اخیر است.

در گزارش این پژوهشکده آمده است که حذف ارز ترجیحی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم در واحد‌‌های تولیدی بوده که در نهایت به افزایش سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات در ایران منجر شده است.

در این گزارش همچنین آمده که تورم فصلی بخش معدن از ۳.۲ درصد در زمستان سال ۱۴۰۰، به ۷.۴ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ رسیده است.

صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی هم حکایت از آن دارد که این دسته از شرکت‌ها ازنظر سود‌آوری در بدترین وضعیت قرار دارند.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد زیان سال مالی ۱۴۰۰ صنعت خودروسازی حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ بوده که این رقم در بهار سال ۱۴۰۱ تا حدودی بهبود یافته است.

گزارش‌ها می‌گوید که سه شرکت بزرگ خودروسازی ایران سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند.

ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، نام این سه شرکت بزرگ خودروسازی در ایران است که فعالیت‌ها و تولیداتشان همواره حاشیه‌های فراوانی داشته است.

بر اساس گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازها، به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و آن‌ها حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان نیز به سیستم بانکی بدهکارند. ​​

بیشتر از اقتصاد