استرالیا به شماری از ورزشکاران افغانستان پناه می‌دهد

ده‌ها ورزشکار افغان در یک سال گذشته به استرالیا منتقل شده‌اند

دولت استرالیا ۳۱ خانواده ورزشکاران افغان را از ماه ژوئن تا به حال، به این کشور منتقل کرده است-William WEST / AFP

دولت استرالیا تصمیم گرفته است تا شمار بیشتری از ورزشکاران افغان را با خانواده‌هایشان از افغانستان و کشورهای ثالث به این کشور منتقل کند. مقام‌های استرالیایی گفتند به‌تازگی کیمیا یوسفی، پرچمدار افغانستان در مسابقات المپیک، و تعداد دیگری از ورزشکاران و خانواده‌های آن‌ها را به استرالیا انتقال دادند. کمیته المپیک استرالیا گفت پنج خانواده از ورزشکاران افغان را که در سال‌های گذشته در مسابقات المپیک شرکت کرده بودند، به این کشور منتقل کردند.

به گفته کمیته المپیک استرالیا، در میان آن‌ها کیمیا یوسفی، دونده افغان و پرچمدار افغانستان در المپیک توکیو ژاپن در سال گذشته، و احمد عباسی، دارنده مدال از بازی‌های آسیایی تکواندو، هم دیده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه یواس نیوز آمریکا در گزارش تازه‌ای نوشت که دولت استرالیا در مجموع ۳۱ خانواده ورزشکاران افغان را از ماه ژوئن تا به حال، به این کشور منتقل کرده است. کمیته المپیک استرالیا گفت زمینه اخذ ویزا و تهیه بلیط پرواز برای ورزشکاران افغان را با همکاری دولت استرالیا میسر کرده است. این ورزشکاران همچنین تا زمان سفر به استرالیا مورد حمایت مالی کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته‌اند. مت کارول، مدیر اجرایی کمیته المپیک استرالیا، گفت خانواده این ورزشکاران در چند ماه گذشته با استرس، نگرانی و فقدان اطمینان روبرو بوده‌اند. او گفت بسیاری از این خانواده‌ها در یک سال گذشته در خارج از افغانستان به سر برده‌اند و حالا که به استرالیا رسیده‌اند، بسیار خوشحال‌اند و خستگی‌های ناشی از بودن در کشور ثالث از تنشان در رفته است.

کیمیا یوسفی، دونده المپیکی افغان، با تشکر از دولت استرالیا گفت امیدوار است تا بتواند خود را برای مسابقات المپیک پاریس که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، آماده کند.

دولت استرالیا در سال گذشته و پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، ۷۰ ورزشکار افغان را از این کشور به استرالیا منتقل کرد. گروه طالبان با سلطه بر افغانستان در نخستین قدم، تمامی زنان و دختران را از ورزش محروم و آن‌ها را در خانه محصور کردند؛ هرچند مردان افغان همچنان به فعالیت در حوزه ورزش ادامه می‌دهند، این محدودیت تنها شامل حال زنان و دختران می‌شود. احمد رومان عباسی، تکواندو کار افغان که چندین مدال در بازی‌های آسیایی به دست آورده است، گفت ورزش حالا در افغانستان با تبعیض جنسیتی روبرو شده و زنان و دختران از ورزش محروم شده‌اند. او گفت ورزش حق طبیعی هر انسان است و هیچ‌کسی را نمی‌توان از ورزش کردن محروم کرد.

با سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران ورزشکار افغان این کشور را ترک کردند، زیرا طالبان هیچ تمایلی به ورزش به‌ویژه حضور زنان در این حوزه ندارند. تعدادی از ورزشکاران توانستند خود را به کشورهای غربی برسانند و زندگی تازه‌ای را از سر بگیرند. اما هنوز هم تعداد زیادی از ورزشکاران در بلاتکلیفی در کشورهای ثالث به سر می‌برند و نمی‌دانند که کدام کشورها آن‌ها را خواهند پذیرفت. افغانستان در ۲۰ سال گذشته شاهد رشد چشمگیر ورزش در میان پسران و دختران افغان بوده است. برای اولین بار در تاریخ این کشور، ورزشکاران افغان مدال‌ها و جام‌های متعددی را از بازی‌های جهانی و آسیایی به دست آوردند. اما با سقوط جمهوریت و سلطه امارت اسلامی، ورزش بار دیگر به حاشیه رانده شده است و زنان و دختران به‌طور کل از ورزش کردن محروم شده‌اند.

بیشتر از ورزش