بریتانیا به قربانیان رسوایی خون‌های آلوده غرامت پرداخت می‌کند

سال‌ها پیش در بریتانیا هزاران نفر با دریافت خون‌های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت سی مبتلا شدند

ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

دولت بریتانیا اعلام کرد چندین دهه پس از رسوایی خون‌های آلوده، به بازماندگان هزاران نفر که از طریق این خون‌ها به ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) و هپاتیت سی مبتلا شدند، غرامت پرداخت می‌کند.

بر اساس اطلاعیه دولت بریتانیا که روز چهارشنبه ۱۷ ماه اوت اعلام شد، قربانیان، غرامت ۱۰۰ هزار پوندی (معادل ۱۲۱ هزار دلار آمریکا) به‌صورت علی‌الحساب و تا پایان ماه اکتبر دریافت خواهند کرد.

به گفته رئیس تحقیقات عمومی خون‌های آلوده، غرامت نهایی قربانیان پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات پرداخت می‌شود.

دولت بریتانیا می‌گوید این غرامت‌های معاف از مالیات برای دلجویی از نزدیکان قربانیان خون‌های آلوده پرداخت می‌شود.

در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ هزاران بیمار مبتلا به هموفیلی پس از دریافت خون‌های آلوده که بیشتر آن‌ها از آمریکا وارد شده بود به ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی مبتلا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا در آن زمان با کمبود فرآورده‌های خونی مواجه بود و بیشتر نیاز خود را از آمریکا تامین می‌کرد اما بعدها مشخص شد که اهداکنندگان، زندانیان و افراد درگیر اعتیاد بودند.

تخمین زده می‌شود که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دریافت فرآورده‌های خونی آلوده موجب شد که ۲۴۰۰ بیمار جان خود را از دست بدهند.

یافته‌های تحقیقی در سال ۲۰۰۹ میلادی، قصور دولت بریتانیا را در این رسوایی آشکار می‌کنند. محققان می‌گویند دولت باید هرچه زودتر ذخایر خونی کشور را برای کاهش وابستگی به واردات افزایش می‌داد. این تحقیق برای نخستین‌بار خواستار پرداخت غرامت به قربانیان نیز شد.

سال ۲۰۱۷ نیز دیوان عالی دادگستری بریتانیا به بازماندگان قربانیان اجازه داد از طریق سیستم قضایی و با شکایت دسته‌جمعی به دنبال دریافت غرامت باشند.

بوریس‌ جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت که هیچ‌چیزی نمی‌تواند درد و رنجی را که قربانیان از این بی‌عدالتی متحمل شدند، جبران کند. او وعده داد که دولت بریتانیا در سریع‌ترین زمان ممکن به بازماندگان قربانیان خسارت پرداخت می‌کند.

احتمالا تحقیقات عمومی درباره خون‌های آلوده در سال آینده تکمیل می‌شود و تا آن زمان توصیه‌هایی برای جبران خسارت تعداد بیشتری از بازماندگان قربانیان ارائه خواهد شد.

بیشتر از جهان