آمریکا:‌ اگر ایران از اول جدی بود مذاکرات تا الان تمام شده بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور مشغول بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است

اگر ایران به سلاح هسته‌ای برسد از آن به عنوان «سپر» استفاده خواهد کرد-KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود گفت، اگر ایران از ابتدای مذاکرات جاری که ۱۶ ماه پیش آغاز شده بود با «جدیت» وارد کار شده بود، مذاکرات تا به‌حال به نتیجه رسیده بود و برجام احیا شده بود. او البته تاکید کرد که پیچیدگی مسائل و «جزئیات فنی چالش‌برانگیز» از جمله دلایل زمان‌بر بودن مذاکرات است. پرایس در ۳۸ دقیقه اول نشست خبری خود که حدود یک ساعت و ربع طول کشید به سوالات متعدد خبرنگاران درباره ایران پاسخ داد.

پرایس گفت اتحادیه اروپا پاسخ ایران به آخرین توافق پیشنهادی موجود را تحویل آمریکا داده است و این کشور مشغول مطالعه آن است. در پاسخ به این سوال که آیا در این توافق، جدیت ایران را می‌بینیم یا نه، پرایس گفت: «نمی‌خواهیم پیش‌قضاوت کنم چون هنوز مشغول مطالعه آن هستیم و هضمش زمان می‌برد.» او در پاسخ به این سوال که آیا مهلت خاصی برای پاسخ آمریکا به پاسخ ایران تعیین شده یا نه، گفت اتحادیه اروپا از «انتظارات‌» خود در این مورد گفته اما او نمی‌تواند آن‌را علنی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از ماه مارس تا کنون شکل نهایی توافق مشخص است. او گفته‌های جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا را تکرار کرد که چندین بار گفته است چیزی برای مذاکره باقی نمانده و در این شانزده ماه در مورد همه چیز مذاکره شده است. پرایس قبلا از ایران بخاطر خواسته‌های اضافه و خارج از برجام انتقاد کرده است. او بار دیگر یادآوری کرد که خواسته‌هایی مثل حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج از برجام محسوب می‌شوند.

پرایس تاکید کرد که «مسائل اصلی» همه در طی مذاکرات حل شده‌اند:‌ قدم‌هایی که ایران باید برای تبعیت مجدد از برجام بردارد و تحریم‌هایی که آمریکا باید در مقابل لغو کند.

یکی از خبرنگاران پرسید که اگر نقش داشتن دولت ایران در سوء‌قصد علیه جان سلمان رشدی و مسیح علی‌نژاد معلوم شود آیا این بر مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت؟ پرایس گفت اگر ایران به سلاح هسته‌ای برسد از آن به عنوان «سپر» استفاده خواهد کرد و «نفوذ شرورانه آن در منطقه و فراتر از آن» گسترش خواهد یافت.

در پاسخ به این سوال که آیا ایران اخیرا خواسته‌هایی فرای برجام مطرح کرده است یا نه، پرایس گفت جزئیات مذاکرات را لو نمی‌دهد. او تاکید کرد: «پیغام ما بلند و روشن بوده است و ایران آن‌را شنیده است: این مذاکرات فقط درباره یک موضوع است و آن چهار دیوار برجام است که انحصارا مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اهمیت موضوع گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، سیاست خارجه و امنیت ملی و امنیت جمعی جامعه بین‌المللی با بزرگترین چالش خود مواجه خواهند شد.»

یکی از خبرنگاران از مخالفت‌های احتمالی قانونگذاران آمریکایی و چهره‌هایی همچون سناتور بن کاردین در کمیته روابط خارجه مجلس سنا پرسید. پرایس گفت از قول قانونگاران نظر نمی‌دهد و منتظر واکنش آن‌ها به توافق خواهد ماند. او با دفاع از برجام گفت تفاوت «جهان بی برجام» و «جهان با برجام» دیگر فقط یک مساله نظری نیست و آن‌را در عمل دیده‌ایم چرا که در زمان برجام ایران ماه‌ها با سلاح هسته‌ای فاصله داشت و الان تنها هفته‌ها فاصله دارد. در زمان برجام محدودیت‌های «دائمی و قابل راستی‌آزمایی» بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده بود و اکنون چنین نیست.

پرایس در صحبت‌های خود به این اشاره کرد که امروز ۲۵۰۰امین روز زندانی بودن سیامک نمازی است. او به پدر سیامک، باقر نمازی،‌ و سایر زندانی‌های آمریکایی در ایران نیز اشاره کرد و گفت سرنوشت آن‌ها از اولویت‌های دولت بایدن است. پرایس در ضمن گفت چون احیای برجام و موفقیت مذاکرات به هیچ وجه قطعی نیستند، واشنگتن سرنوشت این شهروندان آمریکا را منوط به مذاکرات نکرده است. او گفت جامعه جهانی باید علیه این حرکت ایران و سایر کشورها که با انسان‌ها به عنوان مهره‌ای برای رسیدن به «دستاوردهای سیاسی یا امتیازهای مالی» برخورد می‌کنند بایستد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور خواهان مذاکرات مستقیم با ایران در زمینه سرنوشت این شهروندان و در ضمن مساله هسته‌ای است اما ایران حاضر به چنین مذاکراتی نمی‌شود و در نتیجه این صحبت‌ها با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام می‌شوند.

پرایس با دفاع از رویکرد دولت بایدن در زمینه برجام گفت بر خلاف زمان رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ، آمریکا اکنون همگام با متحدان اروپایی خود است. در پاسخ به این سوال که آمریکا چه زمانی به مذاکرات خاتمه می‌دهد، پرایس گفت زمانی که برجام دیگر همگام با منفعت ملی آمریکا نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ضمن مدعی شد حتی کشورهایی که قبلا خیلی طرفدار برجام نبودند، مثل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و اسرائیل، اکنون از تلاش آمریکا برای احیای آن پشتیبانی می‌کنند چون این همگام با منفت ملی آ‌ن‌ها مثل آمریکا است. مت لی، خبرنگار باسابقه آسوشیتدپرس، پرایس را در این زمینه به چالش کشید و گفت حمایت این کشورها در واقع «پذیرش» موضع آمریکا است. پرایس اما گفت: سران دستگاه‌های امنیتی در اسرائیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را «فاجعه‌بار» می‌دانند و این توافق را بهترین بدیل برای «شبح ایران هسته‌ای.»

پرایس در ضمن گفت، سیاست «فشار حداکثری» ترامپ موفق نبوده و به جایی نرسیده است. او در ضمن گفت آمریکا آماده استفاده از گزینه‌های جایگزین است اما تنها زمانی که تصمیم بگیرد ادامه مذاکرات همگام با امنیت ملی این کشور نیست.

در پاسخ به سوال خبرنگاری کره‌ای، پرایس از همکاری ایران و کره شمالی گفت و آن‌را باعث نگرانی آمریکا خواند.