احیای برجام چه تاثیری بر بازار نفت می‌گذارد؟

پس از «برجام» و کاهش تحریم‌ها، سه‌ماه طول کشید تا ایران بتواند تولید نفت را ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد

ایران نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در انبارها دارد؛ ذخیره‌ای که می‌تواند وارد بازارهای انرژی شود - BEHROUZ MEHRI / AFP

یک روز پس از پاسخ حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» برای احیای توافق هسته‌ای موسوم ببه «برجام»، گمانه‌زنی‌ها درباره جزئیات این طرح ادامه دارد. گزارش‌ منابع خبری معتبر و موضع‌‌گیری‌ برخی از مسئولان ایرانی نشان می‌دهد، عمده ملاحظات یا پیش‌شرط‌های که حکومت ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به آن اشاره کرده است، حول رفع تحریم‌ها یا چگونگی تامین منافع اقتصادی است.

در این میان، خبرگزاری بلومبرگ بامداد چهارشنبه ۲۶ مرداد‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی به این پرسش پرداخت که اگر توافق هسته‌ای «برجام» احیا شود و ایران بتواند بدون محدودیت‌های کنونی به بازارهای انرژی دسترسی داشته باشد، ظرفیت تولید و عرضه نفت ایران چگونه است و این امر چه تاثیری بر بازارها می‌گذارد؟

بلومبرگ نوشت، زمانی که در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای «برجام» امضا شد و بعد از آن از دامنه تحریم‌ها کاسته شد، ایران توانست در زمانی کوتاه‌تر و به‌شکلی کامل‌تر از آن چیزی که کارشناسان انرژی و بازارهای نفتی پیش‌بینی‌ می‌کردند، تولید خود را افزایش دهد.

AFP

به‌نوشته بلومبرگ، ایران در حال حاضر نیز در چنین وضعیتی  قرار داد. مراکز و تاسیسات نفتی ایران آسیبی ندیده و این امکان وجود دارد که با کاهش تحریم‌ها، ایران بتوانند ‌مانند سال ۲۰۱۵، توان تولید و صادرات نفت خود را بازیابد.

ارزیابی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد ایران در حال حاضر در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در انبارها دارد. ذخیره‌ای که در صورت لغو یا محدود شدن تحریم‌ها، می‌تواند وارد بازارهای انرژی شود.

متوسط قیمت نفت خام برنت، در ماه جاری میلادی زیر ۱۰۰ دلار بوده است. هرچند این میزان، از هنگام شروع جنگ در اوکراین بیشتر است، اما چشم‌انداز «بازگشت سریع ایران به بازارهای انرژی» کمک کرده تا همین بها فعلی حفظ شود، یا دستکم همزمان با تداوم جنگ، بالاتر نرود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلومبرگ در ادامه گزارش خود، به‌نقل از یک کارشناس انرژی در امارات متحده عربی، نوشت: ایران می‌تواند ظرف سه ماه پس از کاهش تحریم‌ها، ۹۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید و طی شش هم به حداکثر ظرفیت تولید خود، یعنی ۳.۷ میلیون بشکه در روز، برسد.

با این حال، «توان فنی تولید»، تنها مسئله پیش روی حکومت ایران نیست. علاوه بر توان فنی تولید، مسائل مرتبط با کشتی‌رانی بین‌المللی، انعقاد قراردادهای حقوقی تازه، مسائل بیمه‌‌ها و… نیز مطرح است.

ارزیابی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد ایران در حال حاضر روزانه ۲.۵ بشکه نفت خام تولید می‌کند.

بعد از امضای توافق‌هسته‌ای «برجام» و کاهش تحریم‌ها، سه‌ماه طول کشید تا ایران بتواند ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولیدش را افزایش دهد. یک سال هم طول کشید تا به سقف ظرفیت تولید خود در آن مقطع برسد.

بهای نفت، روز سه‌شنبه با حدود سه درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اواخر سال گذشته رسید.

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی نوشت علاوه بر انتشار داده های اقتصادی چین که حکایت از رکود جهانی اقتصاد دارد، چشم‌انداز بازگشت ایران به بازارهای انرژی هم به عنوان عامل دوم کاهش قیمت‌ها ارزیابی می‌شود.

بیشتر از اقتصاد