قوه قضاییه مدعی شد در پرونده هواپیمای اوکراینی کار «کارشناسی غنی» صورت گرفته است

یک شهروند سوئدی در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه، از اعاده پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه خبر داد - GENYA SAVILOV / AFP

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از اعاده پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه خبر داد و مدعی شد که در این پرونده، کار «کارشناسی غنی» انجام شده است. او با بیان اینکه پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی دادگاه رفت، گفت که دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئول رسیدگی به این پرونده بود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «پرونده هواپیمای اوکراینی با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد و اکنون با رفع نقایص، ظرف روزهای آینده، به دادگاه ارسال می‌شود.»

«نقص تحقیقات» در پرونده هواپیمای اوکراینی همان‌طور که سخنگوی قوه قضاییه نیز تایید کرد، به نظریه کارشناسی مربوط است به شکایت و اعتراض بازماندگان ارتباطی ندارد.

پیش‌تر، محمود علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای پرونده قربانیان هواپیمای اوکراینی، به روزنامه شرق گفته بود که دادگاه برخلاف انتظار خانواده‌های کشته‌شدگان، اتهام متهمان پرونده را به «قتل غیرعمد» تغییر داد تا امکان متهم کردن مسئولان رده‌بالا از شاکیان گرفته شود. با وجود این، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، ادعای «کارشناسی غنی» پرونده هواپیمای اوکراینی را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتهام جاسوسی شهروند سوئدی محبوس در ایران

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز هشتم مرداد، از بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران خبر داد اما هویت او را آشکار نکرد. در گزارش وزارت اطلاعات، این فرد به جاسوسی متهم شده است.

مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه، اتهام جاسوسی یک شهروند سوئدی را تایید کرد و گفت که ممکن است اتهام‌های دیگری نیز در مورد این فرد مطرح شود. او بدون اشاره به جزئیات و با تاکید بر محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی، مدعی شد که اسناد و سرنخ‌هایی از این فرد سوئدی به دست آمده و پرونده او در دادسرای تخصصی تهران در حال رسیدگی است.

به نظر می‌رسد دستگیری این شهروند سوئدی با محاکمه حمید نوری در سوئد ارتباط مستقیم دارد؛ مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در حالی نشست خبری خود را برگزار کرد که مجید نوری، فرزند حمید نوری، نیز در این نشست حضور داشت و چنددقیقه‌ای هم صحبت کرد. سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد که حمید نوری در سخت‌ترین شرایط نگهداری می‌شود و دولت و سیستم قضایی سوئد در رعایت حقوق اولیه او بهانه‌جویی می‌کنند.

سرنخ‌های جدید از اموال بابک زنجانی و اتهام فساد فی‌الارض میلاد حاتمی

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود، از پیدا شدن سرنخ‌های جدید از اموال بابک زنجانی خبر داد و گفت که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار از اموال او به وزارت نفت واگذار شده‌ است. به گفته ستایشی، کل مبلغ رد مال بابک زنجانی یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است.

او درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی، از گردانندگان سایت‌های شرط‌‌بندی، نیز گفت: «در این پرونده ۲۲ نفر متهم بودند. کیفرخواست متهم نیز با اتهام افساد فی‌الارض و پولشویی و اخلال در نظام ارزی و پولی صادر شد.»

به گفته او، در حال حاضر ۱۸ متهم دیگر این پرونده با تودیع قرار وثیقه آزادند.

میلاد حاتمی از گردانندگان سایت‌های شرط‌‌بندی بود که اسفند ۱۳۹۹ پس از بازداشت در ترکیه به ایران بازگردانده شد. حاتمی پس از دستگیری، مجبور شد در اعتراف‌های تلویزیونی علیه خود صحبت کند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سه‌شنبه، از دستگیری فردی به نام شهروز سخنوری مشهور به «الکس» خبر داد و گفت که این فرد به اتهام «راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد» به اعدام محکوم شده و حکم او در حال اجرا است.

مسعود ستایشی درباره پرونده مصطفی تاج‌زاده و اتهام‌های او نیز گفت: «یک اتهام تشویش اذهان عمومی و یک اتهام دیگر هم تبلیغ علیه نظام است.»

نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی سابق وزارت کشور و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و منتقد علی خامنه‌ای، صبح شنبه، ۲۲ مرداد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد؛ اما تاج‌زاده حاضر نشد در این دادگاه از خود دفاع کند و از سخن گفتن امتناع کرد.