تصاویر باشکوه و رنگارنگ تلسکوپ فضایی هابل از کیهان

هابل تصاویر کیهانی را ثبت کرده که در اثر پرتوهای شدید ستارگان جوان شکل گرفته‌اند

این سحابی عظیم، ابری از گاز و غبار ستاره‌ای است که محل تولد و زایشگاه ستارگان جوان به شمار می‌رود- Nasa

اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی کاوش و بررسی کیهان را آغاز کرده است، فعالیت تلسکوپ فضایی هابل که در دهه ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، هنوز متوقف نشده است. جدیدترین تصاویر ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل، نمونه‌های رنگارنگی است از دلیل تداوم ماموریت این تلسکوپ فضایی.

تصویر جدید هابل با موجی از رنگ‌های پراکنده و شکل‌های مارپیچی، تصویری از گازهای ستاره‌ای و موج‌‌ضربه‌های (shock waves) شدید در سحابی شکارچی (Orion Nebula) را نشان می­‌دهد که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری و در «کمربند» صورت فلکی شکارچی قرار دارد.

این سحابی عظیم که تا ۲۴ سال نوری کشیده شده است، ابری از گاز و غبار ستاره‌ای است که محل تولد و زایشگاه ستارگان جوان به شمار می‌رود. 

امواج شوک در گاز و غبار باعث ایجاد اشکال منحنی می‌­شود که در بالا و پایین تصویر قابل مشاهده‌اند. این اشکال، زمانی ایجاد می‌شوند که بادهای ستاره‌ای و سایر خروجی‌های گازی و تشعشعات ستاره‌های جوان، به ابرهای گاز و غبار در سحابی فشار می‌آورند و آن‌ها را فشرده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصویر، جریان خروجی ستاره‌ای ستاره «اوری ۹» (IX Ori) دیده می‌­شود که در حوالی سحابی قرار دارد و موج‌ضربه‌ها و شکل‌های منحنی ایجاد می‌کند که در میان ابرهای رنگارنگ [گازی] قابل مشاهده است. 

سحابی شکارچی، محدوده‌ای نسبتا نزدیک برای تشکیل ستاره­‌ها، سوژه رصد همیشگی ستاره‌­شناسان و تلسکوپ فضایی هابل است. ستاره‌­شناسان با بررسی جریان‌های خروجی ستاره‌ها و نحوه شکل دادن‌ به گاز و غبار اطرافشان، می‌توانند شناخت بهتری از این جریان‌ها و چگونگی تاثیر آن‌ها بر شکل‌گیری بقیه ستارگان به دست آورند.

تلسکوپ هابل در سال ۱۹۹۰  به فضا پرتاب شد و بلافاصله با نخستین چالش خود روبه‌رو شد* – در آینه اصلی آن نقصی ایجاد شد که باید با تجهیزات اپتیکی که فضانوردان با استفاده از شاتل فضایی نصب می‌کردند، اصلاح می‌شد. اگرچه در سال‌های اخیر این تلسکوپ قدیمی با خطاهای رایانه‌ای متعددی مواجه شده است که موجب شده است گاهی از حالت آنلاین خارج شود، تلسکوپ تعمیرشده هابل، برخی از خیره کننده­ترین تصاویری را که تاکنون از کیهان دیده شده است، به ثبت رساند.

با این حال، هابل همچنان به کار [کاوش­‌های] علمی بیشتر [خود] برمی‌گردد؛ [ازجمله ثبت] تصاویری مثل تصویر رنگارنگ سحابی شکارچی که اینک آن را به زمین ارسال کرده است.

* پس از پرتاب تلسکوپ فضایی هابل مشخص شد که تراش آینه اصلی آن در حدود یک‌پنجاهم ضخامت یک برگ کاغذ اشکال داشته است و این مسئله به دلیل پدیده‌ای به نام ابیراهی کروی، منجر به کاهش کیفیت تصاویر شده بود. در اثر این پدیده، نوری که به مرکز و لبه‌های آینه می‌رسد، در مکان‌های مختلفی کانونی ‌می‌شود و از این رو، تصویری که ثبت شده است، دقت و شفافیت خود را از دست می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از علوم