پاسخ چین به سفر آمریکایی‌ها به تایوان؛ باز هم رزمایش نظامی

نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه با رئیس ‌جمهوری تایوان دیدار کردند 

مقام‌های آمریکا و تایوان، پکن را متهم می‌کنند که از سفر پلوسی همچون بهانه‌ای برای ارعاب این جزیره استفاده کرده است- Handout / MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS / AFP

روز دوشنبه، ۱۵ اوت ۲۰۲۲ (۲۴ مرداد ۱۴۰۱)، در پی دیدار رئیس‌ جمهوری تایوان با هیاتی از نمایندگان کنگره آمریکا، چین چند رزمایش نظامی حول این جزیره اجرا کرد. بر این مبنا، تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بار دیگر بالا گرفته است. در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان نیز چین اقدامات مشابهی انجام داده بود. 

نانسی پلوسی عالی‌رتبه‌ترین مقام حکومت آمریکا در ۲۵ سال اخیر بود که از تایوان دیدار می‌کرد. در پاسخ، چین نزدیک دو هفته رزمایش‌های نظامی تهدیدآمیز انجام داد. پکن که همچنان جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، در رزمایش‌ها موشک‌هایی بر فراز آن و به سوی تنگه تایوان شلیک کرد و ناوهای جنگی خود را فرای مرزی دریایی برد که طبق سنت تاریخی، مرز جدایی دو دولت پکن و تایپه دانسته می‌شود.

چین، آمریکا را متهم می‌کند که با فروش تسلیحات به تایوان و ارتباط سیاسی با مقام‌های آن، استقلال آن‌ را تشویق می‌کند. اما واشنگتن می‌گوید موضعش تغییر نکرده است: آمریکا خواهان استقلال تایوان نیست، با آن روابط دیپلماتیک رسمی ندارد، و خواهان حل صلح‌آمیز اختلاف بین پکن و تایپه است. با این حال، طبق قوانین آمریکا، این کشور موظف است از تایوان در مقابل حملات نظامی دفاع کند (هرچند، تفسیرهای قانونی مختلفی در مورد سطح این وظیفه وجود دارد.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکا و تایوان، پکن را متهم می‌کنند که از سفر پلوسی همچون بهانه‌ای برای ارعاب این جزیره استفاده کرده است. یکی از مقام‌های ارشد آمریکا اخیرا گفت که واشنگتن به تعمیق روابط خود با تایوان در روزها و هفته‌های پیش رو ادامه می‌دهد. 

سفر نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان روز یکشنبه آغاز شد و دوشنبه شب به پایان می‌رسد. بر خلاف سفر پلوسی، این سفر از قبل اعلام نشده بود. 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه در نشست خبری گفت: «چین اقدامات قاطع و قوی برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد. چند سیاستمدار آمریکا در تبانی با نیروهای جدایی‌طلب و استقلال‌طلب تایوان، می‌خواهند اصل «یک چین» را به چالش گیرند، اما چنین چیزی اصلا در حد و اندازه آنان نیست و محکوم به شکست است.»

بیشتر از جهان