نماینده مجلس: اگر بخواهیم کسی را در آمریکا بکشیم کافی است به افرادی در نیویورک پول بدهیم

کریمی قدوسی می‌گوید ایران نیازی به اعزام نیرو برای ترور بولتون و پمپئو ندارد و می‌تواند با سفارش از راه دور این کار را انجام دهد

کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، ارتباط ترور جان بولتون و مایک پمپئو با بحث مذاکرات هسته‌ای را نیز منتفی دانست - اقتصادآنلاین

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با رد خبرهایی مبنی بر تلاش ایران برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو اظهار کرد: «با فرض این که جمهوری اسلامی بخواهد چنین کاری انجام بدهد نیازی به اعزام یک پاسدار به قلب دشمن ندارد، چون در همان کشور افراد باغیرتی پیدا می‌شوند که از مواضع ما مطلع‌اند، آتش به اختیارند و هرکجا که این فرصت نصیب‌شان شود انتقام ترور شهید سلیمانی و مهندس ابومهدی را از ترامپ، پمپئو و امثال آنها خواهند گرفت.»

به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «چنین ادعایی از سوی کاخ سفید بسیار مسخره و ناشیانه بود چون همه می‌دانند که یک دستگاه امنیتی اگر بخواهد اقدامی انجام دهد، تا زمانی که کسانی هستند که با نام، زبان و ملیت دیگر می‌توانند آن کار را انجام دهند، اشخاص اصلی خودش را به میدان نمی‌فرستد. اگر از این افراد هم بگذریم و به فرض این که ایران بخواهد انتقام بگیرد، می‌توان به همان افراد میدان‌دار کوچه‌های منهتن نیویورک از راه دور سفارش کرد و به آنها پول داد تا این کار را انجام دهند نه این که یک پاسدار را از ایران به نیویورک بفرستیم که احتمال خطرش خیلی زیاد است.»

گفته‌های او در شرایطی است که وزارت دادگستری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌نام «شهرام پورصفی»، تلاش کرده با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را به‌منظور کشتن جان بولتون استخدام کند. وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه نوشت که هدف احتمالی از طراحی این سوءقصد در خاک آمریکا، انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، بوده که نیروهای دولت آمریکا او را در دی ماه ۱۳۹۸ در خاک عراق کشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه‌ای تاکید کرد که باید همه کشورهای جهان، از جمله بریتانیا را که در پی احیای برجام است، نسبت به ماهیت حکومت ایران آگاه کرد. بولتون گفت: «هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی ایران «اشتباهی بزرگ» به‌حساب می‌آید و به‌ضرر آمریکا و متحدین این کشور در خاورمیانه تمام خواهد شد.»

کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از گفته‌هایش، ارتباط توطئه برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو با بحث مذاکرات هسته‌ای را نیز منتفی دانست و گفت: «اگر اسرائيل بخواهد بازی مذاکرات و توافق را بر هم بزند، با نفوذی که در کاخ سفید دارد، خیلی راحت این کار را می‌کند. عده‌ای در داخل به خاطر بزرگ کردن بحث برجام و مذاکره می‌گویند این کار آنقدر خوب است که برای خراب کردنش چنین طرح‌هایی نوشته می‌شود در حالی که اینطور نیست».

او با این ادعا که چنین مسائلی در زمان دولت روحانی نیز وجود داشته است، افزود: «در زمان آقای ظریف هم این اتهامات را به ما می‌زدند و پشت تریبون مجلس می‌گفتند کسانی که با برجام مخالفت می‌کنند، همتراز اسرائیل هستند چون بزرگترین دشمن برجام اسرائیل است و منتقدین هم در همان راه هستند. آن زمان این اتهام را می‌زدند و الان هم برای همان مقاصدی که در ذهن می‌پرورانند می‌گویند قرار بوده توافق شود و این کار را صهیونیست‌ها کردند تا توافق را برهم بزنند. در حالی که طرح چنین مسائلی از طرف کاخ سفید برای فشار از جانب هیات حاکمه آمریکا علیه جمهوری اسلامی است که در مذاکره امتیاز بگیرند یا ما را وادار به عقب نشینی کنند.»

این نماینده مجلس درمورد ترور سلمان رشدی و ارتباط آن با ایران نیز گفت: «اتفاقی که در نیویورک رخ داد، اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی به دست یک جوان تولدیافته در آمریکا و بدون هیچ ارتباط حزبی و سازمانی بود. به گفته سازمان سیا این فرد هیچگونه پشتیبانی نداشت و فردی غیرحرفه‌ای بود. او فقط چون آن ذهنیت را از سلمان رشدی داشته و حکم رهبر انقلاب را دیده، به عنوان یک فرد مومن تلاش کرده که این حکم اجرا شود.»

او در حالی این موضوع را به ایران بی‌ارتباط می‌داند که رسانه‌های نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی در سطحی گسترده از اقدام هادی‌ مطر، ضارب سلمان رشدی استقبال کردند. برای مثال، کیهان که به انعکاس دیدگاه‌های بیت خامنه‌ای مشهور است، نوشت که باید دست ضارب سلمان رشدی را بوسه‌باران کرد. روزنامه جام‌جم هم با انتشار تصویری گرافیکی از سلمان رشدی تیتر زد: «چشم شیطان کور شد.»