ترور سلمان رشدی؛ واکنش‌ها در هند و پاکستان

بسیاری از نویسندگان در شبه‌قاره هند از حمایت از «شیر بمبئی» در هراسند 

در حالی‌که در سراسر جهان، چهره‌های سیاسی و ادبی مختلف سوء‌قصد به جان سلمان رشدی را محکوم کرده‌اند، در زادگاه خود رشدی، شبه‌قاره هند، بسیاری هنوز چنین نکرده‌اند. این در حالی است که حتی پیش از فتوای خمینی در سال ۱۹۸۹، اعتراضات در هند و پاکستان و در میان جوامع مهاجر مسلمان در بریتانیا بود که ماجرای کتاب «آیات شیطانی» رشدی را در سطح گسترده مطرح کرد. هند، در زمان نخست‌وزیری راجیو گاندی، چهره سکولار سیاست این شبه‌قاره، اولین کشوری بود که این کتاب را ممنوع کرد.

آتیش تسیر، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی، جزو چهره‌هایی است که در گفت‌وگو با تلویزیون از دولت هند به این دلیل که هنوز سوءقصد به رشدی را محکوم نکرده است، انتقاد کرد. پدر این نویسنده، سلمان تاثیر، فرمانده ایالت پنجاب پاکستان بود که در سال ۲۰۱۱ به دست یکی از نگهبانان خود که گرایش اسلام‌گرایی افراطی داشت، کشته شد. سلمان تاثیر کوشیده بود قوانین موجود در پاکستان را که طبق آن‌ها هرگونه توهین به اسلام به شدت مجازات می‌شود، اصلاح کند. او در ضمن وعده داده بود که به آسیه بیبی، زنی مسیحی که پس از دعوا با یکی از همسایگان مسلمان خود متهم به توهین به اسلام شده بود، کمک کند. در پی آن ماجرا،  بسیاری از شخصیت‌ها در پاکستان از هرگونه حرکت که دفاع از کسانی محسوب شود که به توهین به اسلام متهم باشند، می‌هراسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوکتو مهتا، نویسنده هندی‌-آمریکایی و استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه نیویورک (که سلمان رشدی هم مدتی در آن تدریس می‌کرد) در توییتر عکسی از رشدی منتشر کرد و با اشاره به شهر محل تولد او، نوشت:‌ «شیر بمبئی. حالش خوب می‌شود. هنوز کلی کتاب مانده که باید بنویسد.»

وینگاس، روزنامه‌نگار و بنیانگذار یک سازمان خبری غیرانتفاعی به نام «رایز نیوز»، در توییتر نوشت: «بعضی هنوز به این فکرند که راجع به سلمان رشدی توییت کنند یا نه — به خودتان می‌گویید نویسنده، روزنامه‌نگار و کنشگر، اما شجاعت محکوم کردن این عمل خشونت‌بار را ندارید. سکوت‌تان گویا است. آدم عاقل، مستقل از هویت خود، خشونت را تشویق نمی‌کند.»

روزنامه «گاردین» لندن روز شنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد ۱۴۰۱)، با گزارشی در مورد این موضوع، نوشت که بیشتر نویسنده‌های اهل شبه‌قاره هند که گاردین کوشیده است با آن‌ها تماس بگیرد، حاضر به پاسخ نشده‌اند.

بیشتر از جهان