آمریکا ۱۵۰ میلیون دلار دیگر به افغانستان کمک می‌کند

این کمک برای بهبود امنیت غذایی و توانمندسازی زنان هزینه خواهد شد

بحران اقتصادی، تمام بخش‌های زندگی مردم افغانستان را دچار آشوب کرده است - Javed TANVEER / AFP

دولت آمریکا به‌تازگی از اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار کمک این کشور به افغانستان خبر داد. قرار است این کمک مالی برای توانمندسازی زنان افغان، کمک به کودکان برای آموزش و بهبود امنیت غذایی مردم در این کشور هزینه شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صفحه توییترش با انتشار این خبر نوشت: «ما ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به توانمندسازی زنان و دختران، بهبود امنیت غذایی و افزایش فرصت‌های تحصیلی در افغانستان فراهم می‌کنیم. این کمک مالی از طریق موسسه (USAID) و دیگر شرکای بین‌المللی ما به مصرف خواهد رسید و می‌تواند برای کاهش بحران اقتصادی که مردم افغانستان با آن روبرو شده‌اند کمک کند.»

همچنان وب‌سایت یواس‌اید با انتشار خبر کمک آمریکا به افغانستان نوشت ۳۰ میلیون دلار از این مقدار کمک را نهاد زنان سازمان ملل متحد (UN WOMEN) برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان برنامه‌ریزی و هزینه خواهد کرد.

به باور یو‌اس‌اید، فعال‌سازی خدمات ضروری برای زنان و دختران افغان، دسترسی این زنان و دختران به خدمات حمایت اجتماعی را افزایش خواهد داد. همچنین فراهم کردن منابع و حمایت از سازمان‌های جامعه مدنی تحت رهبری زنان که برای پیشبرد حقوق زنان در افغانستان کار می‌کنند و افزایش توانمندی اقتصادی زنان با آموزش مهارت‌ها و توسعه کسب‌وکار و حمایت از کارآفرینی، جز دستورکار سازمان ملل متحد با استفاده از این کمک خواهد بود.

به نقل از یو‌اس‌اید، همچنین ۸۰ میلیون دلار از مجموع این کمک‌ها را سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه برای افغان‌هایی که دچار ناامنی شدید غذایی‌اند، ازجمله زنان به مصرف می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهل میلیون دلار دیگر این کمک هم به صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) داده می‌شود تا برای بهبود آموزش کودکان در افغانستان، به‌خصوص دختران دانش‌آموز به مصرف برسد.

این کمک ۴۰ میلیون دلاری برای افغان‌های آسیب‌پذیر که، به دلیل فقر و تنگدستی نمی‌توانند کودکانشان را حمایت کنند، زمینه آموزش را فراهم خواهد کرد.

کمک تازه آمریکا برای مردم افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که بحران اقتصادی، تمام بخش‌های زندگی مردم این کشور را دچار آشوب کرده است. طالبان حضور زنان در جامعه را محدود و آنان را از فرصت دسترسی به آموزش، کار و فعالیت در جامعه محروم کرده‌اند. بحران بیکاری و خشکسالی، فرصت‌های شغلی زیادی را از مردم در افغانستان گرفته و باعث شده است تا صدها هزار نفر دیگر به چرخه بیکاری در این کشور اضافه شوند.

خشکسالی باعث کاهش محصولات کشاورزی که عمده‌ترین شغل در افغانستان به حساب می‌آید شده و فقر را گسترش داده است. همچنین فقر و تنگدستی باعث شده است تا خانواده‌ها مجبور شوند از رفتن کودکانشان به مدرسه جلوگیری و آنان را به کار کردن وادار کنند. در حال حاضر صدها هزار کودک در افغانستان تبدیل به کودکان کار شده‌اند.

دولت آمریکا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما صدها میلیون دلار برای بهبود وضعیت مردم در این کشور، در یک سال گذشته اختصاص داده و تعهد کرده است که مردم افغانستان را همچنان مورد حمایت مالی قرار خواهد داد. با این کمک جدید آمریکا، مجموع کمک‌های این کشور از زمان سلطه طالبان بر افغانستان به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

 

بیشتر از اقتصاد