تاکتیک جدید اوکراین برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روسیه در میدان‌های نبرد

تحریم‌های غرب علیه مسکو نتوانست به اهدافی برسد که کی‌یف امیدوار بود محقق شود

ارتش اوکراین برای مقابله با نیروهای روسیه به راهبرد استفاده از پهپادهای انفجاری و موشک‌های آمریکایی تکیه کرده است تا از درگیری مستقیم با روس‌ها خودداری کند- MIGUEL MEDINA / AFP

پس از آنکه نیروهای اوکراین در جنگ با روسیه متحمل تلفات بسیار شدند، ارتش اوکراین در تلاش برای استفاده از تاکتیک جدیدی است که از رویارویی مستقیم با نیروهای روسیه در میدان‌های نبرد جلوگیری می‌کند و در نتیجه، میزان تلفات جنگ را کاهش می‌دهد.

شاتیلو مینیکاف، کارشناس نظامی روس، درباره ماهیت تاکتیک‌های جدید اوکراین، می‌گوید: «کی‌یف سعی می‌کند پس از خسارت‌های بسیاری که در شرق و جنوب کشور متحمل شد، راهبرد زمین سوخته را دنبال کند تا شتاب آنچه مقاومت می‌نامد حفظ کند و برخی تجهیزات نظامی اروپایی و آمریکایی را از مناطق درگیری خارج کند.»

او در ادامه افزود تشدید تنش در اوکراین و تغییر اهداف مورد نظر به‌دلیل عقب‌نشینی سربازان اوکراینی از میدان‌های جنگ رخ داده است، زیرا ارتش اوکراین برای حمله به نیروهای روس، به استفاده از سامانه‌های موشکی آمریکایی رو آورده است و برای انجام این ماموریت، «جاسوس‌هایی» را در نقاط مختلف مستقر می‌کند تا از یک سو، میزان تلفات سربازانش را کاهش دهد و از سوی دیگر، به عقب‌نشینی‌های بیشتر وادار نشود.

این کارشناس روس با اشاره به آنچه «ماجراجویی محاسبه‌نشده» کی‌یف پس از هدف قرار دادن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا نامید، گفت: «همه این حرکت‌های جدید تلاشی مذبوحانه برای تخریب زیرساخت‌های نقاطی از خاک اوکراین است که تحت کنترل روسیه قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در پی تغییر راهبرد جنگ، کی‌یف برای دومین بار پل آنتونوفسکی در شهر خرسون را بمباران کرد. در همین راستا، ناتالیا گومینیوک، سخنگوی فرماندهی جنوبی نیروهای مسلح اوکراین، به تلویزیون این کشور گفت: «حمله‌هایی که در چند روز اخیر انجام دادیم نتایج موردنظر را برآورده کردند و تاثیر آن بر پل‌های آنتونوفسکی و کاخوفسکی بسیار زیاد است.»

البته، پل آنتونوفسکی از آن‌جا که تنها پلی است که خرسون را به کرانه رودخانه دنیپر وصل می‌کند و گذرگاهی برای تامین تدارکات فراهم می‌کند، برای هر دو طرف درگیر در جنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سمر رضوان، کارشناس امور سیاسی، معتقد است که تغییرهای قابل‌ملاحظه‌ای در تحرکات نظامی کی‌یف در حال رخ دادن است، زیرا ارتش اوکراین برای مقابله با نیروهای روسیه به راهبرد استفاده از پهپادهای انفجاری و موشک‌های آمریکایی تکیه کرده است تا از درگیری مستقیم با روس‌ها خودداری کند.

با این حال، معاون سردبیر مرکز مطالعات رئالیست، مستقر در مسکو، بر این باور است که با توجه به دستاوردهای روسیه در میدان‌های نبرد، راهبرد جدید اوکراین مدت زیادی دوام نخواهد آورد. علاوه بر این، تحریم‌های غرب علیه مسکو نتوانست به اهدافی برسد که کی‌یف امیدوار بود محقق شود.

بیشتر از جهان