اشرف غنی: آخرین نفری بودم که افغانستان را ترک کردم و اکنون نیز رئیس جمهوری‌ام

اشرف غنی خلیل‌زاد را فاسد، و عبدالله را مانع تحکیم جمهوریت می‌داند، اما رهبر طالبان را «مولوی صاحب» خطاب می‌کند

منابعی می‌گویند که این گفت و گو با تلویزیونی انجام شده است که مربوط به حمدالله محب مشاور شورای امنیت اشرف غنی است- AFP/Sajjad Husian

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری فراری افغانستان، در یک گفت‌و‌گوی تصویری با تلوزیویون «افغان برادکستینگ نت‌ورک» گفت که طبق قانون اساسی افغانستان، او هنوز هم رئیس جمهوری است و این امانت را به هیچ کسی نمی‌سپارد.

اشرف غنی که پس از فرارش در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی از افغانستان، برای نخستین بار با یک رسانه‌ تازه‌تاسیس مصاحبه کرده است، به جزئیاتی در مورد چگونگی گریزش از افغانستان و برخوردهای ایالات متحده آمریکا، خلیل‌زاد،‌عبدالله عبدالله، و برخی از سیاستمداران دیگر سخن گفته است. گفته می‌شود که این رسانه را حمد‌الله محب، مشاور شورای امنیت پیشین افغانستان که از نزدیک‌ترین افراد به اشرف غنی است، ایجاد کرده است.

اشرف غنی در نخستین لحظات این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد رهبران طالبان (که کامل پخش نمی‌شود)، رهبر طالبان را «ملا صاحب هبت‌الله آخوندزاده» خطاب می‌کند و پایان پاسخش نیز قطع می‌شود. در تبلیغی که این رسانه یک روز پیش از این مصاحبه پخش کرد، نیز او هبت‌الله آخوندزاده و ملا عمر را «صاحب» خطاب می‌کند.

با آنکه پیش از این بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین، در مصاحبه‌ای گفته بود که روز پانزدهم اوت در دفترش منتظر رئیس جمهوری اشرف غنی بود، اما به او اطلاع دادند که اشرف غنی گریخته است، اینک اشرف غنی می‌گوید که در آن روز بیشتر اعضای کابینه درافغانستان نبودند و بسم‌الله محمدی پیش از او در هواپیما نشسته بود. همچنین، در حالیکه آمریکا نیروهای ویژه خود را پس از سقوط کابل از افغانستان خارج کرد، اشرف غنی می‌گوید که آمریکایی‌ها سربازان افغانستان را تخلیه کرده بودند و قصد حمایت از جمهوریت نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف غنی در این مصاحبه می‌گوید که که او زمانی از افغانستان خارج شد که به او گزارش رسید که نیروهای طالبان به اطراف وزارت دفاع ملی رسیده‌اند. او می‌افزاید که دلیل فرارش از افغانستان این بوده است که تجربه قتل دکتر نجیب‌الله، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، تکرار نشود.

او گفت که یک روز پیش از سقوط نظام در افغانستان، رئیس شورای امنیت ملی و تمامی مسئولان نظامی به او گفتند که نیروهای نظامی توان جنگ با طالبان را از دست داده‌اند و او همان روز در نشستی در ارگ ریاست جمهوری، به سیاستمداران اعلام کرده است که پس از این روز دیگر صلاحیت نظامی، مالی، و سیاسی ندارد و تنها صلاحیت اخلاقی دارد که از جمهوریت دفاع کند. او می‌افزاید که آن نشست با خواست ‌آمریکایی‌ها بدین صورت پایات یافت که یک هیات از این سیاستمداران با طالبان در باره ایجاد یک حکومت انتقالی مذاکره کنند، اما آمریکا هیچ تعهدی در آن زمینه بر عهده نگرفت.

به گفته او، طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، به قتل مردم افغانستان ادامه دادند و چون نیروها در موضع دفاعی قرار گرفته بودند، طالبان هزاران سرباز را کشتند.

رئیس جمهوری فراری افغانستان خود را از فساد مبری می‌داند، اما گفت شبکه‌هایی در کارند که می‌خواهند تمامی مسئولیت‌ها را به گردن او بیندازند.

او عبدالله عبدالله و خلیل‌زاد را نیز مسئوول مشکلات می‌داند و می‌گوید که عبدالله عبدالله عضو جبهه شمال بود و آنان مسئول ویرانی کابل بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری، اشرف غنی از سوی ناظران به تقلب و جعل میلیون‌ها رای متهم شده بود و از همین رو، انتخابات به دور دوم رفت و سرانجام با میانجی‌گری‌های جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، حکومت وحدت ملی تشکیل شد. با این حال، اکنون اشرف غنی می‌گوید که عبدالله در انتخابات تقلب کرده بوده است. او می‌گوید که اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا، به او گفته بود که هواداران عبدالله عبدالله دست به کودتا خواهند زد.

او همچنین گفت که آمریکایی‌ها به او گفتند که طالبان حاضر به مذاکرات صلح با او نیستند، و از نظام جمهوریت حمایت نکردند، و می‌افزاید که بارها پیشنهاد برگزاری «لویه جرگه» را برای انتقال قدرت با طالبان مطرح کرده است، اما طالبان آن پیشنهادها را نپذیرفته‌اند. 

غنی گفت که حاضر بود حکومت انتقالی ایجاد شود و او می‌توانست قدرت را طبق قانون اساسی به امرالله صالح تحویل دهد، اما آمریکایی‌ها او را مناسب نمی‌دانستند.

او از حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق، نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید که او مرد سخن است مرد عمل نیست، تجربه و دانش ندارد، و سپس ابراز امیدواری می‌کند که او روزی هدایت شود و مانند یک فرد بالغ رفتار کند.

اشرف غنی در سخنان خود به زلمی خلیل‌زاد نیز که نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا بود، می‌تازد و او را فردی فاسد و بی‌کفایت می‌خواند که در مذاکراتبا طالبان  تا حدی پنهان‌کاری می‌کرد که حتی مشاور امنیت ملی آمریکا را در جریان مذاکرات نمی‌گذاشت. او می‌گوید که به خلیل‌زاد گفته است که کاری نکند که در تاریخ بدنام شوند. به گفته اشرف غنی، با اینکه خلیل‌زاد با او مشکل داشت، اما او از اعضای کابینه‌اش خواسته بود که با او با احترام رفتار کنند.

اشرف غنی که همواره در هنگام ریاست جمهوری‌اش درباره شفایت و مبارزه با فساد شعار می‌داد، می‌گوید که تمامی نظام آلوده به فساد بود و هیچ حرکت انقلابی برای مبارزه با فساد ممکن نبود.

او افزود که کمک‌های جهانی موجب سرمایه‌دار شدن جنگ‌سالاران شد، هم خود خارجی‌ها و هم کسانی در افغانستان، در گسترش فساد دست داشتند.

اشرف غنی می‌گوید که مقاومت مسلحانه در برابر طالبان را دفاع یا رد نمی‌کند، اما از مردم می خواهد که راه خود را از پاکستان و القاعده جدا کنند. 

بیشتر از جهان